• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
یادداشت | ورزش عامل همگرایی جمعی
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی ورزش و سلامت انتشار: شنبه ۲۷/آبان/۱۴۰۲

یادداشت | ورزش عامل همگرایی جمعی

شاید بزرگترین معجزه ورزش همین باشد که توان همراه کردن جمعیتی های میلیاردی را در سراسر عالم دارد. این اعجازی است که حتی بزرگترین ایدئولوژی ها دنیای مدرن از خلق آن ناتوان هستند.


رفسنجان زیبا| یونان اولین فرهنگی است که در گذرگاه تاریخ، ورزش را خارج از مفهوم سرگرمی، به عنوان یکی از ستون های اصلی زندگی اجتماعی و سیاسی مدنظر قرار داده است؛ اهمیت ورزش در اندیشه سیاسی و فلسفی متفکران یونانی تا بدانجاست که افلاطون که از او به عنوان بزرگترین فیلسوف تاریخ نام برده می شود، ورزش و آموزش همگانی آن را به عنوان یکی از پایه های اصلی مهندسی اجتماع مدنظر خود قرار داده است.

در منظر افلاطون ورزش عامل تعادل در جسم است و تنها کسانی حق تصدی مراتب بالا را در ساختار سیاسی آن دارند که در حوزه ورزشی از دیگران سرآمد باشند. در واقع در سیستم آموزشی افلاطون تعادل در جسم که ماحصل ورزش است هم پایه سایر مولفه های آموزشی از جمله ریاضیات و فلسفه دارای اهمیت است.

در عصر جدید اما، ورزش به مفهومی وسیع و جهان‌شمول بدل گردیده که گوی سبقت را از بسیاری از مفاهیم قرون اخیر ربوده است؛ پر بیراه نباشد اگر ورزش را فراگیرترین فرهنگ جمعی در جهان امروز در نظر بگیریم.

ورزش و رشته های گوناگون آن بدل به همه فهم ترین و مقبول ترین مفهوم عالم امروز گشته که گروه های بزرگی از جوامع را فارغ از ملیت، زبان، فرهنگ، نژاد و … پیرامون مفهومی واحد گرد می آورد. شاید بزرگترین معجزه ورزش همین باشد که توان همراه کردن جمعیتی های میلیاردی را در سراسر عالم دارد. این اعجازی است که حتی بزرگترین ایدئولوژی ها دنیای مدرن از خلق آن ناتوان هستند.

اینکه فینال یک مسابقه ورزشی می تواند میلیاردها انسان را در اقصی نقاط عالم با فرهنگ ها و ملیت های متفاوت در یک زمان متوجه صفحه تلویزیون کند جدای از ماهیت آن فعالیت بیانگر توان بی نظیر پدیده ای است که در حد جهانی توان ایجاد همگرایی و تشریک مساعی جمعی را دارد.

در عرصه واحد‌های سیاسی مستقل(دولت ها) نیز ورزش نقش بی مانند در تجمیع افکار جمعی و خلق وحدت حول مفاهیم اساسی تشکیل دهنده دولت را دارد؛ از همین جهت است که دولت_ملت ها در دو بخش ورزش همگانی و به ویژه ورزش قهرمانی به دنبال سرمایه گذاری و حضور فعال هستند.

هیجان و غرور ملی ناشی از یک پیروزی ورزشی در عرصه بین المللی سطحی از همدلی و افتخار را در میان مردمان یک سرزمین ایجاد می کند که کمترین مفهومی توان ایجاد چنین درجه ای از همگرایی ملی را داراست.

ورزش در جهان امروز بدل به کلان فرهنگی شده که بی تردید در همه سطوح تحلیل امکان تاثیر گذاری دارد؛ در حوزه ورزش همگانی، توان ایجاد همگرایی در میان مردمان ویژگی منحصر به فردی است که می توان آن را به سایر حوزه های اجتماع نیز تسری داد.

گسترش مفهوم ورزش همگانی در کنار توجه به ارتقاء توانمندی های ورزش قهرمانی یکی از اساسی ترین مفاهیم برای ایجاد همگرایی در میان مردمان یک اجتماع است؛ از همین رو سرمایه گذاری و برنامه ریزی در خصوص گسترش حوزه فعالیت های ورزشی به ویژه فراهم کردن امکان دسترسی به امکانات ورزشی همگانی و دخیل کردن بخش بیشتری از جامعه در سیاست گذاری حوزه ورزش علاوه بر بهرمندی جامعه از فواید مستقیم فعالیت های ورزشی زمینه ساز گسترش فرهنگ همگرایی جمعی خواهد بود که این مهم خود یکی از متغییر های مهم در ایجاد تحولات پایدار در حوزه‌ سیاسی و اجتماعی جامعه هدف است.

ذکر این نکته ضروری است که یکی از مهم ترین دلایل بقای اجتماعات انسانی همگرایی جمعیت های تشکیل دهنده آن است و به هر میزان همگرایی اجتماعی ریشه دار تر و پیشرفته تر باشد اجتماع مورد مطالعه از توان بیشتر و توسعه بالاتر بر خوردار خواهد بود.

من الله توفیق

سیدمرتضی سیدحسینی

دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی و مشاور رسانه‌ای و روابط عمومی باشگاه صنعت مس رفسنجان


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید