• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
روایت رفسنجان زیبا | دهه هشتادی هایی که شهردار شدند
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: دوشنبه ۱۰/اردیبهشت/۱۴۰۳

روایت رفسنجان زیبا | دهه هشتادی هایی که شهردار شدند

۱۰۰ نوجوان و جوان دهه هشتادی از شرق، غرب، شمال و جنوب شهر رفسنجان برای مدیریت شهر در محلات آستین بالا زده اند تا فوت و فن کوزه گری بیاموزند.


رفسنجان زیبا| همه چیز از یک فراخوان شروع شد که بیشتر شبیه به یک آگهی دعوت به همکاری بود؛ تصورش را بکنید که شما را به یک رقابت هیجان انگیز دعوت کرده باشند مثل همان چیزی که قبل تر ها در مدرسه هم دیده بودیم. همان که معلم ها یک روز را کنار می کشیدند و مدیریت مدرسه را به دست دانش آموزان می سپردند.

این بار معاونت هنری شهرداری رفسنجان از تمامی آن ها که در دهه هشتاد متولد شده اند، خواسته بود در مدیریت شهر و محلات مشارکت کنند؛ نه برای یک روز و یک هفته برای یک سال و بیشتر. شرط ورود به این رقابت انگیزه، اراده و دلسوزی بود اما آنچه بیشتر به چشم می آمد، تأکید بر جوان گرایی و سپردن امور به دست جوانان بود.

رفسنجان از زمان روی کار آمدن شورای ششم با واژه جوان گرایی نامأنوس نبود؛ از همان ابتدای فعالیت شورای جدید زمزمه هایی از حضور شهردار جوان بر مسند شهرداری در اذهان پیچیده بود و با روی کار آمدن مجید کهنوجی که دارای سابقه فرهنگی و اجتماعی بود، به منصه ظهور رسید.

او که خود از جوانان بومی دیار طلای سبز است، با انتصاب مدیران و مشاروانی که عمدتاً دهه شصتی و هفتادی بودند، به قصد ایجاد تحول و تغییر در رفسنجان قدم به میدان گذاشت و به سرعت برای تعریف پروژه های عمرانی، خدماتی و زیباسازی دست به کار شد و تکاپویی در شهر به راه انداخت.

آینده نگری فصل مشترک تمامی نشست ها و برنامه های شهردار جوان انقلابی بود؛ تشکیل شورای محلات، تأسیس اداره امور بانوان، اجرای طرح اشتغالزایی و درآمد پایدار همگی از نمونه اقداماتی است که مجید کهنوجی برای ترسیم آینده رفسنجان پایه گذاری کرد و با راه اندازی پویش «شهردار شو» به اوج رساند.

«شهردار شو» که عنوان مهم ترین پروژه شهرداری در دوره ششم را با خود یدک می کشد، اقدام دیگری از سوی مدیریت شهری بود که با دعوت از تمامی جوانان و نوجوانان دهه هشتادی رفسنجان، قصد کرد فوت و فن کوزه گری را به همه کسانی که می خواهند نقشی در آبادانی شهر داشته باشند بیاموزد و مدیران آینده را پرورش دهد.

این رویداد انسان ساز که در کنار تعلیمات مدیریتی، برای تقویت ارتباط نوجوانان و جوانان با مسجد نیز تلاش کرد، از حضور ریش سفیدانی که کوهی از تجربه بر دوش دارند نیز غافل نشد تا با تکیه بر آموزه های پیشین و تلفیق آن با شیوه های جدید آموزشی، حرکتی عظیم را آغاز کند.

«شهردار شو» الگوی حکمرانی مردم را عملیاتی کرد و به خوبی نشان داد که برای تشکیل حکومت مردم بر مردم باید از همه اقشار و سنین کمک گرفت. این الگو که بر مدیریت مشارکتی نیز تأکید دارد، اکنون به نمونه ای موفق برای تمامی شهرهای کشور تبدیل شده است.

 

به روز نهم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ می رویم؛ روزی که قرار است شهرداران دهه هشتادی رفسنجان که به انضمام مدیران و معاونان و شوراهای بانوان و غیره جمعیتی بالغ بر ۱۰۴۰ نفر را تشکیل می دهند، فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کنند و برای بهبود وضعیت ۵۰ محله رفسنجان دست به کار شوند.

ظرفیت تالار خیام دانشگاه حضرت ولیعصر(عج) تکمیل شده است و جای سوزن انداختن هم نیست؛ مجریان و دست اندرکاران برگزاری مراسم، دختران، پسران و مهمانان آیین رونمایی از الگوی حکمرانی ومدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان را به سمت جایگاه های تعیین شده راهنمایی می کنند.

خبری از مجریان مطرح صداوسیما و گروه های موسیقی پرطمطراق و مسئولان بلندمرتبه لشکری وکشوری نیست؛ شهردار رفسنجان هم روی صندلی قرار نگرفته و مشغول پیگیری میدانی برنامه هاست. دستیار ویژه رئیس جمهور و استاندار کرمان با همراهی فرماندار و رئیس شورای شهر وارد تالار ۸۰۰  نفری خیام شده و برنامه آغاز می شود.

پس از اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن توسط آقای محرابی شهردار دهه هشتادی محله بافت تاریخی، خاطره خواجه عرب شهردار دهه هشتادی محله سردارجنگل برای اجرا پشت تریبون قرار می گیرد تا حاضران را از آنچه که قرار است در روز ملی شوراها در رفسنجان رقم بخورد، مطلع کند.

زهره جلیلی و سجاد زارع عسکری شهرداران دهه هشتادی محله های حجاب و ۱۵ خرداد با همراهی حجت الاسلام مرتضی نظری امام جماعت و نماینده شورای محلات به جایگاه دعوت می شوند و از تجربه های شیرینی که در «شهردار شو» با آن مواجه شده اند و چالشی که به واسطه این پویش رقابتی پیش رویشان قرار گرفت، سخن می گویند.

سر و صدای مهمانان سالن که عمدتاً دهه هشتادی های رفسنجان و خانواده هایشان هستند، تمامی ندارد؛ وقتی نام رفسنجان بلند می شود، اوج می گیرند و هیجانشان به بالاترین سطح می رسد و آن جا که سخنران می خواهد برای ظهور امام زمان(عج) آماده شوند، صدای صلواتشان سالن را تکان می دهد.

مراسم به لحظات پایانی نزدیک می شود و شهرداران محله که شمار مدیران و معاونانشان از یک هزار نفر هم بالاتر رفته است، از امروز مسئولیت جدی تری به دوش دارند و باید با بودجه ۱۰۰ میلیارد ریالی که در اختیارشان قرار گرفته است، با همراهی شوراهای محلات آستین همت بالا بزنند و برای آبادانی محلات دست به کار شوند.

در چهره یکایک شهرداران محله که جمعی از شورای معاونان آنان را احاطه کرده اند، لبخندی از امید نشسته است و در چشمان آن ها ذوقی سرشار از حس خوب خانه کرده است و همه این ها نشان از آن دارد که شهرداری و شورای اسلامی شهر قدم در جای درستی گذاشته است و برای آینده رفسنجان برنامه دارد.

آیین آغاز به کار رسمی فعالیت شهرداران محله در رفسنجان با تجلیل از اعضای شورای شهر و اجرای گروه سرود پسران سلیمانی به سرپرستی بلال حسنی خاتمه می یابد تا شروعی باشد برای ترویج اندیشه ای که روزی به دست جوانان این مرزوبوم، کشور را از مهلکه جنگ تحمیلی بیرون آورد.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید