• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
پیشتازی شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان برای ارتقاء بهره وری باغات پسته با نگاه علمی
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: یکشنبه ۰۷/خرداد/۱۴۰۲

پیشتازی شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان برای ارتقاء بهره وری باغات پسته با نگاه علمی

مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته: اکنون شرکت تعاونی با دارا بودن زیر ساخت ها، امکانات مورد نیاز و با تکیه بر سالها تجربه در حوزه محصول پسته، بار دیگر آستین ها را بالا زده و با تمام توان وارد گود شده تا روز های طلایی پسته و کشاورزان پسته کار را تکرار نماید.


سمینار کارگاهی کاربرد سامانه مزرعه برای ارتقا بهره وری باغات پسته با حضور مهندس رضایی فرماندار، رئیس تعاونی پسته و جمعی از سهامداران در محل موره شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان برگزار شد.

رفع مشکل کم آبی با استفاده از فناوری نمک زدایی آب دریای خلیج فارس و هدایت آن به دشت رفسنجان / رفع مشکل کم آبی بحث سیاسی نیست بلکه مرتبط به زندگی مردم و  اقتصاد است

مهندس هاشمیان در سمینار کارگاهی کاربرد سامانه مزرعه که با حضور فرماندار و جمعی از سهامداران و کشاورزان در محل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان برگزار شد، گفت: امروز در همه دنیا تغییرات بزرگی در حوزه بیولوژیکی، کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در حال انجام است و کشور ما نیز نمی تواند از این امر مستثنی باشد باید همگام با فناوری و استفاده از روش های نوین در زمینه کاشت و داشت محصول پیش رویم تا کشاورز بهره وری را ارتقاء و متضرر نشود.

مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته ادامه داد: اکنون شرکت تعاونی با دارا بودن زیر ساخت ها، امکانات مورد نیاز و با تکیه بر سالها تجربه در حوزه محصول پسته، بار دیگر آستین ها را بالا زده و با تمام توان وارد گود شده تا روز های طلایی پسته و کشاورزان پسته کار را تکرار نماید.

هاشمیان افزود: یکی از کارهایی که شرکت تعاونی تولید کنندگان پسته رفسنجان جهت کمک به کشاورزان پسته تدارک دید برگزاری سمینار کارگاه کاربرد سامانه مزرعه برای ارتقاء بهره وری باغات پسته  است.

وی توضیح داد: در سامانه مزرعه  اطلاعات مزرعه ثبت می شود و پیش‌بینی‌های دو تا سه روز قبل از بروز حوادث را اعلام می‌کند تا کشاورزان بتوانند طی این روزها آمادگی مقابله با سرمازدگی و دیگر حوادث را پیدا کنند. همچنین این سامانه می‌تواند در بحث آفات‌شناسی باغ مورد نظر کمک کرده و روش‌های علمی مبارزه  با آفات را هم مطرح می‌کند.

مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که خطرات جدی برای کشاورزان پسته کار بحران کمبود آب است که باعث کاهش میزان برداشت و خسارات فراوان کشاورزان پسته کار شده است.

هاشمیان یاد آوری کرد: در ماه های اخیر شرکت تعاونی تولید کنندگان پسته رفسنجان در خصوص بحران کم آبی و مخاطرات و تهدیدات ناشی از آن در حوزه کشاورزی  گزارشی در ۴۳ صفحه به رشته تحریر آورده و خدمت رئیس جمهور  وقت ارائه داده است.

وی ادامه داد: از آنجا که بحث آب بسیار جدی و تنها راه نجات این منطقه و استان های هم جوار انتقال آب در منطقه دشت رفسنجان، کرمان، زرند، سیرجان ،یزد، سیستان و بلوچستان است، این کار باید  در اولویت دولت قرار بگیرد  و رئیس جمهور نیز دستوربررسی این کار را دادند.

وی خاطرنشان کرد: در همه کشور های توسعه یافته و در حال توسعه محصولات کشاورزی در اولویت هستند و برای اینکه محصول با کیفیت برداشت شود، نیاز به آب احساس می شود؛ کشور های همسایه ما روزانه بالای ۴۵ میلیون متر مکعب آب شیرین تولید و با آن کشاورزی می کنند؛ حتی عربستان بزرگترین تولید کننده محصول کشاورزی به خصوص زیتون و سیفی جات است؛ زیرا جهت رفع مشکل کم آبی فناوری نمک زدایی آب دریا را انجام دادند .

هاشمیان ادامه داد: مشکل رفع کم آبی  تنها با کمک دولت حل خواهد شد؛ زیرا اگر مشکل کم  آبی حل  نشود به زودی شاهد تبدیل شدن استان کرمان به دلیل جنگل انبوه درختان به ریزگرد ها خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته در آخر گفت: این قضیه رفع مشکل کم آبی بحث سیاسی نیست بلکه مرتبط به زندگی مردم و اقتصاد است؛ از دولت محترم تقاضا داریم تا مانند دیگر کشورها که اب دریا را شیرین می کنند، مساعدت کنند تا ما نیز این رویه را انجام بدهیم؛ چرا که به حیات زندگی بشر کمک می کند.

نرم افزار سامانه مزرعه دستیارکشاورزان پسته کار رفسنجان / انتظار داریم بخش قابل توجهی از محصول امسال توسط شرکت پسته خریداری شود

شرکت تعاونی تولید کنندگان پسته نگاهش به پسته و شرکت تعاونی علمی شده است و این نتیجه خوبی را در حوزه صادرات و وارادت پسته حاصل خواهد کرد و با این دید می توان تولید را افزایش و محصول با کیفیتی را برداشت کرد هم چنین سامانه مزرعه به عنوان دستیار اطلاعات کاربردی به کشاورزان پسته کار بدهد و از انواع مخاطرات پیش رو آن ها را مطلع کند.

مهندس رضایی در حاشیه برگزاری سمینار کارگاهی کاربرد سامانه مزرعه گفت : در گذشته بزرگترین ظرفیت کشور و شهرستان پسته بوده است؛ در رفسنجان نیز درآمد حاصل از پسته امنیت و اقتصاد مردم این شهرستان را فراهم کرده است.

فرماندار رفسنجان افزود: نگاه شرکت تعاونی تولید کنندگان پسته به پسته و شرکت تعاونی علمی شده است و این نتیجه خوبی را در حوزه صادرات و وارادت پسته در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه کشاورزان پسته کار به دلیل تغییرات اقلیمی با کاهش تولید پسته رو به رو هستند با راهکار های علمی می توان تا قسمتی این مشکل را رفع  و تولید را افزایش و محصول با کیفیتی را برداشت کرد.

رضایی ضمن اشاره به اینکه امسال سال خوبی برای کشاورزان پسته کار است و حدود ۶۵ هزار تن پسته برداشت خواهد شد، ادامه داد: چند ماه باقی مانده به فصل برداشت خیلی مهم است باید به نحو احسن  و با مدیریت صحیح محصول را از آفت ها حفظ کرد.

رضایی ضمن اشاره به سامانه مزرعه جهت شناسایی آفات محصول گفت: سامانه می تواند در بحث آفات شناسی به کشاورزان کمک کند و همچنین روش های علمی مبارزه با آفات هم اطلاع دهد.

فرماندار رفسنجان ادامه داد: این سامانه می توان پیش بینی های هواشناسی مربوط به ۵ روز آینده را مشخص کند و نسبت به بروز حوادث غیر مترقبه از جمله سرمازدگی و گرمازدگی‌ها قبل از بروز حادثه هشدار دهد.

وی افزود: سامانه مزرعه می تواند روی گوشی های اندروید نصب و اطلاعات مزرعه را ثبت می کند و پیش بینی های ۲ تا ۳ روز قبل از بروز حوادث را اعلام می کند تا کشاورزان بتوانند طی این روزها آمادگی مقابله با سرمازدگی و دیگر حوادث را پیدا کنند.

فرماندار رفسنجان خاطر نشان کرد: میز پسته در کشور لندن برگزار شد و آمار تولیدجهانی پسته روز گذشته اعلام شد؛ نمایندگانی از کشور های  ایران، آمریکا، ترکیه و اکثر کشورها وجود دارند که پیش بینی شده امسال در ۲۸ استان پسته خیز کشور ۲۰۰ هزار تن محصول برداشت شود که بیش از نیمی از آن متعلق به استان کرمان و به خصوص شهرستان رفسنجان است.

رضایی نوید یک خبر خوش را به کشاورزان داد و گفت: برای جلوگیری از پوک شدن محصول، باغات نیاز به آب بیشتری دارند؛ لذا در همین راستا امسال خاموشی موتور های پمپ آب را به حداقل می رسانیم تا کشاورزان بتوانند آبیاری بیشتری به درختان برسانند و این تصمیم ها به صورت پایلوت در شهرستان انجام می شود اما طی صحبت با استاندار قرار شد به سایر نقاط پسته خیز اشاعه پیدا کند.

وی یاد آوری کرد: تحلیل روی چاه های کشاورزی کم اب در حال انجام است و محاسبات نشان می دهد در صورتی که ۱۵ لیتر در ثانیه آب به هر چاه کشاورزی اضافه شود، میزان تولید محصول پسته تا ۱۰ سال آینده به ۱۲۰ هزار تن در شهرستان خواهد رسید.

فرماندار رفسنجان در پایان اظهار امیدواری کرد  شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان با تامین نقدینگی لازم بخش قابل توجهی از محصول تولیدی امسال را خریداری نماید.

نرم افزار سامانه مزرعه اطلاعات ضروری جهت مدیریت صحیح مزارع به کشاورزان پسته کار می دهد

دکتر حسن مافی در سمینار کارگاهی کاربرد سامانه مزرعه چهارشنبه سوم خردادماه در محل موزه شرکت تعاونی تولیدکنندگان در جمع سهامداران گفت: شرکت دانش بنیان لوتوس در چند سال گذشته در حوزه اطلاعات و دیتاها فعالیت خود را در حوزه کشاورزی شروع کرده است .

مدیرعامل شرکت دانش بنیان آینده پژوهان لوتوس ادامه داد: زمانی که فناوری اطلاعات به کمک کسب و کارهای مختلف آمد، تغییری در مزارع ایران ایجاد نشد زیرا مشکل اصلی کشاورزان نداشتن اطلاعات ضروری برای مدیریت بهتر مزارع بود و داستان مزرعه سال ۱۳۹۸ با چند کشاورز و مهندس برای ایجاد تغییر شروع شد. مزرعه طی چند سال شروع به ساخت نرم افزار ساده‌ای کرد که به کشاورزان برای مدیریت بهتر فعالیت‌ها کمک کند.

وی ادامه داد:یکی از دلایل ساخت نرم افزار سامانه مزرعه کمک به کشاورزان جهت مدیریت صحیح زراعت خود است و برای این کار نیاز به اطلاعات مفید و کاربردی دارند که سامانه در اختیار آنها قرار داده است.

دکتر مافی یاد آوری کرد: چاه های نفت آینده از جنس دیتا هستند و هر جایی که دیتا وجود داشته باشد، می توان خلق ثروت کرد؛ در همین راستا نرم افزار سامانه مزرعه اطلاعات مفید و کاربردی به کشاورزان ارائه می دهد.

دکتر مافی گفت: سامانه مزرعه در بخش کشاورزی می تواند به عنوان دستیار اطلاعات کاربردی به کشاورزان پسته کار دهد تا بهره وری را افزایش و از  انواع مخاطرات پیش روی کشاورزان را مطلع کند.

وی در خصوص کاربرد های این نرم افزار گفت: با نصب این نرم افزار و با مشخص کردن محل دقیق مزارع خود می‌توانید پیش بینی‌های هواشناسی مربوط به ۵ روز آینده مشخص و همچنین اگر مخاطره ای متوجه محصول باشد  و نحوه پیش گیری آن از طریق پیامک به کشاورز ارسال می شود .

حسن مافی افزود: از دیگر کاربرد های این نرم افزار ؛وضعیت ابری یا آفتابی، بیشینه و کمینه دما در شبانه روز، سرعت و جهت وزش باد، رطوبت نسبی و احتمال بارش باران یا برف برای هر یک از مزارع ثبت شده توسط شما روی سامانه ارائه می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان آینده پژوهان لوتوس با بیان اینکه شناسایی هر چه زودتر نوع آفت محصول از ضرر هر چه بیشتر جلو گیری می کند عنوان کرد: با مشخص کردن محل و کشت مزارع خود می‌توانید با استفاده از الگوریتم هوشمند سامانه، آفات و بیماری‌های مزرعه را شناسایی کنید؛ همچنین در صورت وجود و شیوع آفات و بیماری در اطراف مزرعه، سریع تر از هر زمانی دیگری از وجود آن مطلع می‌شوید و می‌توانید ارزانتر با آن مقابله کنید و با پایش مداوم سلامت و رشد گیاهان، زمان بندی صحیح انجام فعالیت‌ها، دسترسی ساده تر و ارزانتر به نهاده‌ها و… کارایی واحد زراعی شما را به حداکثر می‌رسانیم.

مافی ضمن اشاره به ثابت نبودن قیمت ها گفت: نرم افزار سامانه مزرعه با مطلع کردن شما از پیش بینی قیمت محصولات در زمان برداشت، شما را در تصمیم گیری ها بهتر یاری می‌کند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان آینده پژوهان لوتوس در اخر خاطر نشان کرد: اکنون هزاران کشاورز با اپلیکیشن مزرعه کار می‌کنند و بیش از هر زمان دیگری به داده‌ها و فناوری بیشتری دسترسی دارند. با وجود همه نوآوری‌های جدید در مزرعه، ما در تلاشیم ارتباط بیشتری در زنجیره تامین کشاورزی از مزرعه تا سفره ایجاد کنیم، چون معتقدیم هر اتفاقی که بیافتد این کشاورزان هستند که باید غذای مردم را فراهم کنند. به همین دلیل، هر روز نوآوری بیشتری در مزرعه ایجاد می‌کنیم و مشتاقانه منتظر کار با مزرعه شما هستیم.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید