• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
اوتیسم با گفتاردرمانی و توان‌بخشی قابل درمان است
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی ورزش و سلامت انتشار: شنبه ۱۸/فروردین/۱۴۰۳

اوتیسم با گفتاردرمانی و توان‌بخشی قابل درمان است

مؤسس مرکز اوتیسم عاطفه رفسنجان گفت: اوتیسم اختلال وحشتناکی نیست که خانواده‌ها از آن بترسند و با گفتاردرمانی و توان‌بخشی می‌توان این مشکل را برطرف کرد.


رفسنجان زیبا | فاطمه مرادی با اشاره به چهاردهم فروردین مصادف با دوم آوریل و روز جهانی اوتیسم، اظهار کرد: ۱۴ فروردین تا ۱۴ اردیبهشت دهه آگاه‌سازی اوتیسم است.

وی افزود؛ ما تنها مرکز در شهرستان رفسنجان و پنجمین مرکز در استان کرمان هستیم که از سال ۱۳۹۶ راه اندازی شدیم و تاکنون ۱۵۰ بچه اوتیسم را شناسایی کردیم که از این تعداد ۳۵ نفر راهی مدرسه عادی شده‌اند و تعدادی راهی مدرسه استثنایی شده‌اند.

مؤسس مرکز اوتیسم رفسنجان تصریح کرد: مرکز اوتیسم رفسنجان با ۱۵ پرسنل و دو کادر درمان و تعدادی مربی ورزشی و هنری برای شناسایی بچه های مبتلا به اوتیسم فعالیت می‌کند تا مشکل آن‌ها را برطرف کنند و زندگی بهتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه اختلال اوتیسم در صورت شناسایی قابل برطرف شدن است، گفت: متأسفانه در شهر رفسنجان مسئله اوتیسم شناسایی نشده و بسیاری از افراد از آن پذیرش نمی کنند؛ خانواده‌ها در صورت دارا بودن فرزند دوساله می‌توانند با کمک کادر توان بخشی آن را برطرف کنند.

مرادی ادامه داد: اوتیسم با مراجعه به مرکز غربالگری شهر رفسنجان مشخص می شود و از جمله علائم آن می‌توان به مشکل ارتباط کلامی و غیر کلامی، ارتباط چشمی و درک خیلی پایین از مسائل اشاره کرد.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها می‌توانند به صورت آزاد یا در صورتی که تحت پوشش بهزیستی هستند، از طریق یارانه، کودک خود را درمان کنند، گفت: عواملی مانند بحث سموم و کود شیمیایی و دفع آفات نباتی یا عوامل محیطی می تواند در اوتیسم تأثیرگذار باشد اما قطعی نیست.

مؤسس مرکز اوتیسم ادامه داد: خانواده بیشترین نقش را در ابتلای اوتیسم کودک دارد و اگر رابطه بین پدر و مادر خوب نباشد، کودک بیشتر دچار این اختلال می‌شود.

وی تصریح کرد: بچه های دارای اوتیسم کم توان ذهنی هستند و وارد مدرسه استثنایی می شوند که در این زمینه باید آموزش و پرورش کمک کند تا زودتر شناسایی شوند و این مشکل حل شود.

مرادی خاطرنشان کرد: برخی بچه‌ها خیلی دیر شناسایی می شوند و دیگر نمی‌توان برای آن‌ها اقدامی کرد؛ آن دسته از افرادی که سنشان از ورود به مدرسه گذشته است را وارد مشاغل و حرفه متفاوت می کنیم.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید