• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
آغاز به کار بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی استان کرمان در رفسنجان
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: شنبه ۲۷/آبان/۱۴۰۲

آغاز به کار بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی استان کرمان در رفسنجان

بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی استان کرمان در رفسنجان آغاز به کار کرد.


رفسنجان زیبا| این مراسم با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان، شهردار ، اعضای شورای شهر و جمعی از مسئولین، قصه گویان و اعضای هیأت داوران در مجموعه خجسته آگاه رفسنجان افتتاح شد.

قصه گویی هنری ارزان است که امکان مردمی سازی دارد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان در مراسم افتتاحیه، در بیان اهمیت قصه، اظهار کرد: همان بس که اول قصه گوی عالم خداوند است و کتاب رسانه خداوند است و در آن از قصه گویی بهره برده است.

وی با باین اینکه در نص صریح آیات الهی، پرورش بر آموزش تقدم دارد و هدف کلان در کانون نیز تربیت و پاشیدن بذر ایمان است که در کلام مقام معظم رهبری نیز آمده است، گفت: قصه گویی فصل مفصل است و بحث بسیار دراز دامنی است که در قصه های قرآنی و قصه ها از مناظر مختلف قابل بررسی است.

اکبر خدادادی با اشاره به اینکه در قرآن ۵۰۰ کلمه به احکام و ۲۵۰۰ کلمه به قصه اختصاص داده شده است و در کلام بزرگان به نقش قصه های مادربزرگ در شکل گیری شخصیت عالمان اشاره شده است، گفت: باید به سمت قصه گویی حرکت کنیم؛ قصه گویی هنری ارزان است که امکان مردمی سازی دارد و همه در جامعه می توانند از قصه کلام خود را قوی کنند و بهره ببرند.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰ نفر از استان در بیست و پنجمین جنشواره بین المللی قصه گویی به بخش مسابقه رسیدند که طی دو روز در رفسنجان با یکدیگر در بخش های مختلف رقابت می کنند.

هنر زبان ساده کردن سختی هاست

امام جمعه رفسنجان نیز در سخنانی با بیان اینکه قصه گویی هنری تاثیرگذار است، اظهار کرد: قرآن مجموعه ای هنری است و از جمله هنرهایی که در قرآن خیلی موردتوجه قرار گرفته است، می توان به موسیقی اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت هنر قصه گویی جمعی در قرآن، افزود: خداوند در قرآن به مسأله قصه گویی قداستی اعطا کرده است و خودش را قصه گو معرفی می کند و بیان قصه می کند که یکی از رحمت های الهی است.

حجت الاسلام عسکری با تأکید بر اینکه قصه ها باید دارای هدف باشند، تصریح کرد: در قصه ها عبرت و پیام است و قصه ها دارای هدایت و رحمتند و می توانند بیانگر ارزش ها باشند.

وی با بیان اینکه در قالب هنر قصه گویی، سخت ترین مشکلات و مفاهیم به جامعه عرضه می شود، گفت: زبان هنر زبان ساده کردن سختی هاست، قصه های قرآنی مطابق با واقع و حق اند و واقعیت ها در قالب هنر بیان می شوند.

امام جمعه رفسنجان پایه ریزی قصه ها براساس علم را از دیگر مواردی دانست که باید به آن توجه کرد و افزود: گاهی ما براساس حدس و گمان مواردی را در ذهنمان درنظر میگیریم؛ قرآن می فرماید ما با علم و آگاهی برمبنای نورانیت قصه ها را بیان می کنیم.

وی با بیان اینکه قصه گویی وسیله تفکر و به فکر واداشتن است، نه عامل تخدیر، ادامه داد: قرآن توصیه می کند که قصه بگویید تا جامعه به تفکر و اندیشیدن وادار شود؛ با قکر و اندیشه می توان با هنر قصه گویی به مخاطب تلنگر و هشدار داد و روزنه ای به عالم روشن کرد.

بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی استان کرمان طی روزهای ۲۷ و ۲۸ آبان در رفسنجان و مراسم پایانی ۲۹ آبان در شهر کرمان برپا می شود.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید