• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
«کمربند سبز» منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ایجاد می شود
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: چهارشنبه ۱۲/آبان/۱۴۰۰

«کمربند سبز» منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ایجاد می شود

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با اشاره به اهمیت توجه به محیط زیست، توجه به فضای سبز منطقه و ایجاد کمربند سبز برای این منطقه را دارای اهمیت دانست.


رفسنجان زیبا| به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، اولین نشست کارگروه فضای سبز منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با حضور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، فرخ بهرامی مشاور فضای سبز در مناطق و شهرک های صنعتی، مهندس حسن شاهی مدیر منابع طبیعی شهرستان رفسنجان و مهندس رجبی مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رفسنجان و جمعی از کارشناسان و متخصصان حوزه فضای سبز برگزار شد.

در این جلسه روح الله بهرامشاهی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با اشاره به اهمیت توجه به محیط زیست، توجه به فضای سبز منطقه و ایجاد کمربند سبز برای این منطقه را دارای اهمیت دانست و گفت که نقشه راه منطقه در بحث فضای سبز باید مشخص شود و منابع موجود اعم از آب و خاک و …را باید در نظر بگیریم.

مهندس بهرامی کارشناس، مشاور و مجری پروژه های فضای سبز با اشاره به تاغ کاری در مسیر رفسنجان_باغین و کرمان اظهار کرد: با بررسی هایی که انجام دادیم، تاغ، گونه مناسبی برای بافت مسکونی و شهری نیست؛ چون به محض اینکه سن تاغ از حدی بالاتر می رود شروع به خشک شدن می کند.

مهندس بهرامی از فضای سبز شهرک صنعتی رفسنجان یاد و کرد و ادامه داد: در رفسنجان مسیر رودخانه ای که موازی شهرک صنعتی هست، جایی بود که شن کامل و عاری از خاک بود و درختکاری خوبی انجام شده که تلفات هم ندارد.

وی با اشاره به بحث اقلیم شناسی افزود: در رفسنجان چندان گونه سازگار با اقلیم خاص نداریم، فقط درمنه (جاز) و تاغ که بومی منطقه هم نیست و وارد ایران شده است را داریم.

مهندس بهرامی عنوان کرد: کاج «موگو» با محیط ایران در بیشتر خاک ها جواب داده و هرجا مشکلی باشد باید اصلاح خاک صورت گیرد؛ البته کاج دو سیاه مرغوب هم پیشنهاد می شود که متأسفانه تولید کمی دارد و گرانتر است.

وی در خصوص سایت منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان اظهار کرد: دو فضا باید تعریف شود که فضای ورودی همان کمربند و یک فضای درونی داخل بلوارهای منطقه است. برای پیشگیری از طوفان شن و ریزدانه ها باد غالب باید شناسایی شود و یک کمربندی که چند گونه را کنار هم قرار دهد، داشته باشیم.

این کارشناس فضای سبز تصریح کرد: پیشنهاد می شود چون سرعت باد تا ۷۰ کیلومتر، شن ها را از زمین بلند می کند و مضر است، اول تاغ کشته شود، که منابع طبیعی می تواند در این زمینه کمک کند.

مهندس بهرامی عنوان داشت: در بیرون کمربند، تاغ کاری در حد ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر ایجاد شود و بعد از تاغ، گیاهانی که سبز هستند با درنظر گرفتن ارتفاع برای هدایت باد از سروهای نقره ای و سروهای خمره و کاج تهران می توان استفاده کرد و همچنین با چند ردیف کاج برای فیلترکردن باد، کمربند سبز ایجاد شود.

وی با تأکید بر اینکه بهترین راهکار برای جبران آب در شهرک ها و مناطق صنعتی این است که مخزن پساب به واحد صنعتی تکلیف شود و سپتیک داشته باشند، اضافه کرد: یک الگوی مصرف برای هر واحد پیش بینی شود و داشتن مخزن یکی از موارد مهم در شهرک ها و مناطق است.

مهندس بهرامی در بخش دیگری از سخنان خود کمربند سبز را اولویت منطقه ویژه رفسنجان دانست و گفت: برای داخل منطقه آزمایشات پروفیل خاک در چند نقطه تا عمق سه متر و با روش اصولی انجام شود و آب نیز باید هر ۶ ماه یک بار آزمایش شود.

پایان/


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید