• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
وعده نسیه مجسمه مادر در رفسنجان نقد شد
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: پنجشنبه ۰۹/بهمن/۱۳۹۹

وعده نسیه مجسمه مادر در رفسنجان نقد شد

مجلس نقد و خوانش مجسمه مادر رفسنجان پس از وقفه ای طولانی، با تحقق وعده مسئولین و با حضور محدود هنرمندان در آستانه روز مادر در تالار خیام دانشگاه ولیعصر(عج) برگزار شد.


رفسنجان زیبا| در این گردهمایی صمیمی و گفتگومحور که پیرامون موضوعاتی چون هنر برای ارجاع به واقعیت، تحلیل از منظر دین و ذهن شناسی، تصویر زن در آثار هنر شهری امروز به پا شده بود، صاحبنظرانی از حوزه های دینی، بانوان، هنر و معماری سر تا پای مجسمه مادر را به چالش کشیدند.

کارشناسی به بیان وجه مادرانه مجسمه و برشمردن صفات ایستادگی و آگاهی زنان از گذشته تا امروز پرداخت و دیگری با ایجاد ارتباط میان دین و هنر به برآیند پیامدهای مثبت و منفی اثر واکنش نشان داد.

منتقدین هنر نیز با وام گرفتن از دیدگاه های فلاسفه هنر رازهای ریز و درشت خفته در مجسمه را برملا کردند و با انتقاد از بیانات دیگر کارشناسان محفل منظور را گرما بخشیدند.

این نشست که با طرح نظرات و پیشنهادات هنرمندانی که به اجبار و با حفظ پروتکل های بهداشتی دور از هم با دهان بسته نشسته بودند، ادامه یافت.

هنرمندان دلواپس به نمایندگی از آنان که توفیق حضور نداشتند، دغدغه شان را به راحتی بیان کردند و با پاسخ های قانع کننده مسئولین روبرو شدند.

آنان که از بی توجهی مدیران شهرستان دلخور بودند و پس از لغو نشست های پیشین قول برگزاری نشستی درخور و  شایسته را داده بودند، با حضور مسئولین رده اول شهرستان که فرماندار جلودارشان بود، مواجه شدند و آنان که از نبود تیم تخصصی کارشناسانه در شهرداری گلایه داشتند، با پاسخ شهردار مبنی بر وجود گروه اندیشه ورزان هنرمند برای بررسی تمامی آثار و فراخوان های هنری در شهر روبرو شدند.

مدیر نام آشنای جامعه هنرمندان که اکنون در کسوت روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه در ردیف مسئولان شرف حضور داشت نیز به ذکر درددلی کوتاه با حضار اکتفا کرد.

نوبت به مهدی سپهری خالق اثر هم که رسید، گفت حرفش را در همان مجسمه زده است و سخن کوتاه کرد تا نقش شنونده را در میان حضار ایفا کند.

این اتفاق منحصربفرد که به اعتراف صاحب نظران به ندرت نیز در کشور رخ می دهد را باید به فال نیک گرفت؛ برگزاری نشستی برای نقد مجسمه ای که نمونه آن پیش از این در شهر یافت نشده است، فارغ از هیاهویی که از زمان نصب مجسمه توسط شهرداری تا رونمایی و تقدیر از هنرمند صاحب اثر توسط بسیج هنرمندان در فضای مجازی و حقیقی به راه افتاد، نشان از توجه و تأثیرگذاری المان های شهری بر شهروندان، مخاطبین و صاحبان هنر و اندیشه دارد.

بدون شک بررسی چنین محافلی علاوه بر آگاهی بخشی، در راستای مطالبه شهروندانی است که بیشترین سهم را در بهره گیری از سیما و منظر شهری دارند؛ لذا ضرورت دارد مخاطبین ضمن پیگیری نتایج حاصل از این قبیل نشست ها با کسب اطلاع از هدف و منظور خالق و مجری اثر از ذکر مطالب هجو و بیهوده که معمولاً بی پایه و اساس بر صفحات مجازی نقش می بندد یا در ذهن باقی می ماند، خودداری کنند.

بایستی برای هنرمندی که بدون چشمداشت مادی و معنوی به خلق اثری ماندگار دست می زند تمام قد ایستاد و به قول برگزارکنندگان هنر را تاریخ رسوب کرده همه درماندگی ها و بیچارگی های بشریت خواند.

شایسته است به رسم ادب و احترام از محضر آقایان زاهدی، پورنصیری، ابوالحسنی، نورالدینی و خانم حسینی نوه که تحت عنوان کارشناس و منتقد هنری به بررسی مجسمه مادر از منظرهای گوناگون پرداختند تشکر کرد و از حضور افتخاری مجید فصیحی هرندی فرماندار، محمد مختاری شهردار، ایمان محمدآبادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، روح الله ابوالهادی مدیر روابط عمومی و خدمات اجتماعی مجتمع مس سرچشمه، محسن ارسلان مدیر دفتر ریاست دانشگاه ولیعصر(ع) و رئیس هیات مدیره باشگاه مس، حسن حسینی رئیس اداره میراث فرهنگی و سیدمهدی طباطبایی مشاور فرهنگی باشگاه مس رفسنجان قدردانی نمود.

شایان ذکر است که مجسمه مادر به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر در بوستان مادر واقع در بلوار آیت الله طالقانی نصب شده است.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید