• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
عدم رعایت نکات ایمنی بیشترین علت آتش سوزی خودرو در رفسنجان
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: دوشنبه ۱۹/اردیبهشت/۱۴۰۱

عدم رعایت نکات ایمنی بیشترین علت آتش سوزی خودرو در رفسنجان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۸ مورد آتش سوزی خودرو و سایر وسایل نقیله به علت رعایت نکردن نکات ایمنی رخ داده است.


رفسنجان زیبا| به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری رفسنجان، علی رمضانی‌نژاد با اشاره به دلایل آتش سوزی خودرو، بیان کرد: نقص فنی، داغ شدن موتور، مشکل سیستم برقی، نشت کردن مایعات قابل اشتعال ، داغ‌شدن مبدل‌های کاتالیستی، وقوع تصادفات و تعمیرات ناقص و نامناسب از عوامل اصلی آتش سوزی خودرو است.

وی با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از آتش سوزی خودرو و پیشگیری از اتفاقات ناگوار، باید نکات ایمنی را رعایت کرد، گفت: همیشه در خودروی خود کپسول آتش نشانی داشته باشید.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری رفسنجان در ادامه به عوامل خطرساز آتش‌سوزی خودرو اشاره و عنوان کرد: نشت در سیستم سوخت‌رسانی خودرو، شایع‌ترین دلیل آتش سوزی در خودروهاست؛ اکثر مایعات مورد مصرف در خودرو، سمی، خورنده و اشتعال زا هستند، اما بنزین در بین آن‌ها بدترین است؛ لذا اگر بوی بنزین داخل و اطراف ماشین احساس شد، می‌بایست سریعا نسبت به رفع عیب و حل مشکل اقدام کرد.

رمضانی‌نژاد ادامه داد: ایراد در سیستم برقی، عامل بعدی آتش سوزی در خودروها است. در اینگونه موارد سریعا قفل باطری را برداشته تا از گسترش آتش جلوگیری کرده، سیستم برق اتومبیل شامل سیم کشی ها، مدار های برقی، فیوزها و باطری باید مرتبا بازرسی و کنترل شوند تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود.

وی افزود: در مورد اطفاء حریق نسبت به محل حریق اقدامات مختلفی را باید انجام داد و همچنین باید از کپسول‌های آتش نشانی به تعداد و مقدار مورد نیاز استفاده کرد. به طور مثال اگر آتش سوزی در قسمت انتهای خودرو باشد و از باک نشت کرده باشد، در لحظات اولیه بهترین وسیله کپسول پودری، متناسب با وسعت حریق است.

به گفته وی اگر آتش‌سوزی در اتاق سرنشینان باشد، به خاطر درون سوز بودن اجسام جامد، بهترین شیوه اطفایی، خنک کردن با آب است. اگر آتش‌سوزی به‌دلیل اتصال تجهیزات الکتریکی خودرو باشد، بهترین اقدام قطع برق باتری‌ و استفاده از کپسول CO2 است. در نهایت اگر آتش سوزی در قسمت موتور ماشین ایجاد شده باشد، بهترین وسیله، استفاده از کپسول پودر و گاز است.

رمضانی‌نژاد با بیان اینکه بهتر است باک بنزین را کاملا پر نکنیم، خاطرنشان کرد: اصرار به پر کردن بیش از حد باک و قطع کردن متعدد نازل، ممکن است بنزین به بیرون و بدنه خودرو ریخته شده و صدماتی به رنگ اتومبیل وارد نماید. و همچنین ریختن بنزین روی زمین باعث منتشر شدن گازهای قابل اشتعال و با کوچکترین عامل جرقه مانند (زنگ خوردن موبایل ، استارت زدن خودرو و ….) باعث بروز آتش سوزی شود.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رفسنجان در پایان از شهروندان درخواست کرد تا با حفظ خونسردی در این گونه حوادث، به سرعت مراتب را به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی اطلاع دهند.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید