• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
شهر طلای سبز رنگ مس می گیرد| پروژه های قرن آینده در رفسنجان با محوریت مجتمع مس سرچشمه کلنگ زنی شد
دسته بندی: تازه های شهر عمومی انتشار: جمعه ۱۹/دی/۱۳۹۹

شهر طلای سبز رنگ مس می گیرد| پروژه های قرن آینده در رفسنجان با محوریت مجتمع مس سرچشمه کلنگ زنی شد

صبح امروز با حضور وزیر صنعت، معدن، تجارت پروژه های محوری مجتمع مس سرچشمه رفسنجان کلنگ زنی شد تا در سال های آتی راه اندازی شده و به بهره برداری برسند.


رفسنجان زیبا| علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز با همراهی اردشیر سعدمحمدی و احمد انارکی محمدی مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران وارد رفسنجان شد.

در این سفر که علی اصغر پورمحمدی مشاور وزیر صمت، علی زینی وند استاندار کرمان، حجت الاسلام عسکری امام جمعه رفسنجان، حجت الاسلام جلالی نماینده رفسنجان و انار، مجیدفصیجی هرندی فرماندار ویژه شهرستان رفسنجان و دیگر مدیران و مسئولین استانی و شهرستانی حضور داشتند، هفت پروژه در شهرستان رفسنجان کلنگ زنی و افتتاح شد.

کلنگ زنی کارخانه تولید مواد شیمیایی فلوتاسیون

رزم حسینی در ابتدای ورود به رفسنجان در منطقه ویژه اقتصادی که در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی رفسنجان و در مسیر کرمان به رفسنجان واقع شده است، توقف کرد و پس از استقبال فرزند شهید از وی و هیأت همراهش، کلنگ کارخانه تولید مواد شیمیایی فلوتاسیون با ظرفیت ۲۰ هزار تن مواد شیمیایی و ۵ هزار تن دی سولفید کربن در سال که با سرمایه‌گذاری مجتمع مس سرچشمه رفسنجان احداث می شود، به زمین زده شد.

به گفته مجید کهنوجی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی، اهمیت این پروژه علاوه بر صرفه جویی ارزی و ارزآوری، در تولیدات استراتژیک آن است که اقدامی بزرگ در دوره تحریم ها و رشد و بالندگی رفسنجان به شمار می رود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران کارخانه تولید مواد شیمیایی فلوتاسیون طی دو سال به بهره برداری خواهد رسید و ۱۵۸ نفر اشتغال مستقیم دارد و به میزان ۲۵۰۰ تن تولید کنسانتره کشور را ارتقا میدهد.

افتتاح مرکز نوآوری و شتابدهی شهید ستاری

احداث مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری رفسنجان از دیگر برنامه های سفر رزم حسینی بود که با هدف ایجاد یک اکوسیستم حاوی استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران، برای رونق تولید، اشتغال و ثروت در حوزه‌های هدف، دی‌ماه ۱۳۹۸ با امضای تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، مجتمع مس‌ سرچشمه و دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان کلید خورد. این مرکز به‌عنوان هاپ در سه حوزه صنعت مس،پسته و بحران آب، آماده حمایت برای تبدیل ایده صاحب‌نظران و ایده‌پردازان به محصول خواهد بود.

در مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری نگرانی فرد از تبدیل‌شدن ایده به محصول برطرف می‌شود، برای تولید محصول یک‌سری پشتوانه‌های مالی از طریق مرکز در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد و حمایت‌های فنی و آموزشی نیز در مرحله پساشتاب‌دهی از تیم‌ها انجام می‌شود تا مرحله‌ای که محصول اولیه ساخته می‌شود. پس از ساخت نمونه اولیه، وارد مرحله تجاری‌سازی می‌شود که در این مرحله هزینه‌ها بسیار بالاترند که اگر صنعت مس به آن محصول نیاز داشته باشد در مرحله تجاری‌سازی، مرکز از آن پشتیبانی می‌کند و اگر آن محصول جزو نیازهای شرکت مس نباشد جلسه‌ای با حضور سرمایه‌گذاران برگزار خواهد کرد تا سرمایه‌گذار علاقه‌مند به محصول مشخص شود.

این مرکز صبح امروز در بخش‌های اتاق اختصاصی برای شرکت‌ها، منتورینگ و کنفرانس، سالن همایش، استارت‌آپ و شتاب‌دهی، در بلوار آیت الله طالقانی و مجاورت هتل هیلان رفسنجان به بهره‌برداری رسید.

افتتاح سالن بحران شهدای صنعت مس

افتتاح رسمی مرکز بحران ۵۰ تختخوابی شهدای صنعت مس سرچشمه رفسنجان در مرکز آموزشی درمانی علی ابن ابیطالب (ع) واقع در بلوار امام علی علیه السلام که با هدف مبارزه با کروناویروس در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد، از دیگر برنامه‌های رزم‌حسینی بود که در جریان این سفر انجام شد.

این مرکز با اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیارد ریال از سوی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در مساحت ۷۵۰ مترمربع، دارای سیستم فشار منفی، مجهز به فیلتر هپا و سه اتاق ایزوله به بهره برداری رسید.

کلنگ زنی تصفیه خانه آب آشامیدنی

مرکز تصفیه‌خانه آب آشامیدنی رفسنجان از دیگر برنامه های وزیر صمت بود که در جریان این سفر کلنگ زنی شد. این مرکز که تمام عناصر فلزی آب شهر رفسنجان را تصفیه می‌کند، با ظرفیت ۳۰ میلیون متر مکعب در سال و سرمایه گذاری ۱۲۰۰ میلیارد ریال توسط مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد.

به گفته چرخ انداز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب رفسنجان، این‌ تصفیه خانه با ظرفیت ۹۳۰ لیتر در ثانیه آب را تصفیه می کند و قادر است روزانه ۸۰ هزار متر مکعب آب را تصفیه کند و به دست مردم‌ برساند.

شرکت مس ظرف پنج سال آینده با رشد ۲.۵ برابری جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا قرار می گیرد

علیرضا رزم حسینی در ادامه با همراهی سایر مدیران به سمت سرچشمه حرکت کرد و پس از توقف کوتاه مدت در سالنی که به همین منظور تدارک دیده شده بود، به تماشای کلیپی از سوابق ایثارگری و مدیریتی خود تهیه شده در روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نشست.

پس از آن گزارش سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران پیرامون فعالیت های شرکت در استان کرمان ارائه گردید و نماینده رفسنجان و انار درخصوص افزایش میران اشتغالزایی در شهرستان، سخنانی ایراد نمود.

سعدمحمدی با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران ظرف پنج سال آینده با رشد ۲.۵ برابری جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا قرار می گیرد، گفت: شرکت مس برنامه ریزی کرده است تا بتواند ۲ درصد از سهم فروش بین المللی را از آن ایران کند.

وی با اشاره به فعالیت های مختلف مس در تأمین زیرساخت های ورزشی در اسان کرمان از تکمیل سه ورزشگاه در شهرهای کرمان، رفسنجان و شهربابک خبر داد و افزود: سهم مس از تولید جهانی ۱.۱ درصد است که قصد داریم میزان آن را به دو برابر افزایش دهیم.

رزم حسینی نیز با یادآوری سالروز رحلت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، معادن را از ذخایر مهم و تأثیرگذار در توسعه عنوان کرد و افزود: این شرکت هامحور توسعه ای منطقه هستند و ما باید مدل توسعه ای منطقه ای قرار گیریم.

کلنگ زنی فاز سوم توسعه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه

در ادامه سفر وزیر و هیأت همراه پروژه فاز سوم تغلیظ مجتمع مس سرچشمه در زمینی به مساحت ۶.۵ هکتار کلنگ زنی شد که با زیربنای ۵.۴ هکتار در سال ۱۴۰۳ راه اندازی می شود؛ ضمن اینکه با راه اندازی آن ۱۵۵ نفر اشتغالزایی ایجاد می شود.

ظرفیت فاز سوم تغلیظ مجتمع مس سرچشمه ۳۳۰ هزار تن کنسانتره مس و ۳۸۰۰ تن کنسانتره مولیبدن در سال است که این محصولات خوراک ورودی به کوره فلش جهت تولید مس را فراهم می کند.

کلنگ زنی پالایشگاه جدید مجتمع مس سرچشمه

هم چنین با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، آیین کلنگ زنی پالایشگاه جدید مجتمع مس سرچشمه رفسنجان برگزار شد که با توجه به انجام فازهای توسعه در بخش های مختلف تولیدی در مجتمع مس سرچشمه و ایجاد ظرفیت تولید آند در شرایط کنونی به میزان ۳۵۰ هزار تن در سال علاوه بر ظرفیت تولید امور پالایشگاه و ریخته گریهای موجود، نیاز به احداث و راه اندازی یک پالایشگاه با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن کاتد مس در سال بود.

کلنگ زنی پروژه مکانیزاسیون معدن مجتمع مس سرچشمه

کلنگ زنی پروژه مکانیزاسیون معدن مس با حضور علیرضا رزم حسینی از دیگر برنامه های وزیر صمت در سفر یکروزه اش به رفسنجان بود که در این پروژه استفاده از یک سنگ شکن نیمه متحرک به ظرفیت ۷۰۰۰ تن در ساعت برای سنگ های سولفوری مس و دو سنگ شکن نیمه متحرک به ظرفیت ۴۰۰۰-۳۵۰۰ تن در ساعت برای باطله استفاده می گردد.

با توجه به گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر معدن مس سرچشمه، ساختار مهندسی و شکل دیواره ها تغییرات چشمگیری داشته است. استخراج و جابجایی باطله و سنگ های مس سولفوری توسط تراک مابین فواصل به ترتیب بیش از ۶.۷ کیلومتر و ۵.۵ کیلومتر راندمان استخراج از معدن را کاهش داده و ضمن کاهش ظرفیت استخراج، منجر به انباشت حجم باطله فراوانی در معدن شده است. به همین منظور لازم است از روشهای روز جهانی که شاخص ترین آن سیستم انتقال و سنگ شکنی داخل معدن(IPCC) است استفاده شود.

رزم حسینی ظهر امروز پس از افتتاح و کلنگ زنی پروژه های مس در رفسنجان، شهر طلای سبز را به مقصد شهربابک ترک کرد.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید