• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
سد رسوب‌گیر سرچشمه از بالاترین استانداردهای طراحی و ساخت برخوردار است/ سدهای سرچشمه خطرات احتمالی سیل را کم کردند
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: شنبه ۰۸/مرداد/۱۴۰۱

سد رسوب‌گیر سرچشمه از بالاترین استانداردهای طراحی و ساخت برخوردار است/ سدهای سرچشمه خطرات احتمالی سیل را کم کردند

مدیر امور آب و بازیافت مجتمع مس سرچشمه رفسنجان ضمن تکذیب شایعه شکستن سد رسوب‌گیر سرچشمه اعلام کرد این سد از استانداردهای طراحی بالا (رده خطرپذیری c) در سدسازی برخوردار است و به‌صورت هفتگی پایش می‌شود. 


رفسنجان زیبا| به گزارش روابط‌عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، محمود علی‌پور با بیان این‌که یکی از معیارهای طراحی سدها فاصله آنها تا مناطق مسکونی است، گفت: سد رسوب‌گیر سرچشمه از نظر ایمنی از بالاترین سطوح ایمنی در سدسازی برخوردار است و احتمال این‌که برای مناطق مسکونی خطری ایجاد کند بسیار بسیار کم است.

وی ادامه داد: علاوه بر این ساخت این سد تحت نظر یک شرکت استرالیایی انجام شده که این شرکت به دلیل طراحی و اجرای سد رسوب‌گیر سرچشمه موفق به دریافت جایزه ملی استرالیا شده است.

مدیر امور آب و بازیافت مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با اشاره به این‌که علاوه بر معیارهای طراحی و ساخت پروتکل‌های پایشی برای سدها وجود دارد، اضافه کرد: دستورالعمل‌های پایشی که برای سد رسوب‌گیر سرچشمه در نظر گرفته شده، بسیار سخت‌گیرانه است و همکاران ما به‌صورت هفتگی کار پایش را انجام می‌دهند و از این نظر نیز ما به مردم اطمینان‌خاطر می‌دهیم که جای هیچ نگرانی نیست.

وی با بیان این‌که تخمین زده می‌شود حجم آبی که این بارندگی در محدوده معدن مس سرچشمه ایجاد کرده در حدود ۱۵۰ هزار مترمکعب باشد، گفت: این در حالی است که ظرفیت سد رسوب‌گیر سرچشمه بالغ بر ۴۰۰ میلیون مترمکعب است. علاوه بر این ظرفیت سد بالادست سد رسوب‌گیر سرچشمه هم حدود ۳۴ میلیون مترمکعب است و در حال حاضر حدود ۱۶ میلیون مترمکعب از ظرفیت این سد پر شده است. بنابراین حجم خالی این دو سد بسیار زیاد است و توان نگهداری آب ایجادشده ناشی از این بارندگی را دارند.

علی‌پور تاکید کرد: ظرفیت بالای این سدها در کنترل و مدیریت سیلاب‌ها به‌حدی است که ما حتی توان کنترل و مدیریت سیلاب‌هایی تا چندین برابر مخرب‌تر را هم داریم. در واقع، سدهای رسوب‌گیر و آبی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان علاوه بر فراهم آوردن ظرفیت لازم جهت ذخیره‌سازی سیلاب‌ها، به‌طور قابل توجهی از خطرات احتمالی که می‌توانست متوجه مردم رفسنجان باشد کاسته است.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید