• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: جمعه ۲۷/خرداد/۱۴۰۱

دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» که به همت روابط‌عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان برگزار شد، برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.


رفسنجان زیبا| به گزارش روابط‌عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» عصر پنجشنبه ۲۶ خرداد در محل سینما آزادی شهر سرچشمه و با حضور محسن روحی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، مجتبی اسدی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمان، مصطفی بخشی، معاون سیاسی- اجتماعی فرمانداری رفسنجان، روح‌الله ابوالهادی، مدیر روابط‌عمومی و خدمات اجتماعی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، ایمان محمدآبادی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجانی، ابراهیم صباغ‌جعفری، عضو شورای اسلامی شهر رفسنجان، سیدمحسن سجادی، معاون هنری شهرداری رفسنجان و شعرای راه‌یافته به مرحله نهایی جشنواره و جمعی دیگر از شعرای استان کرمان برگزار شد.

در این مراسم که با شعرخوانی همراه بود، از مقام شاعر مطرح شعر کوتاه ایران مرحوم «منصور اوجی» تجلیل و در پایان از برگزیدگان جشنواره تقدیر شد.

قدردانی از مجتمع مس سرچشمه رفسنجان؛ حامی فرهنگ و هنر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این مراسم گفت: از مدیران مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به‌ویژه مدیر و همکاران روابط‌عمومی این مجتمع که برگزارکننده جشنواره «آن» بوده‌اند، همچنین از مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به عنوان حامی فرهنگ و هنر قدردانی می‌کنم.

محسن روحی افزود: در مسیر فرهنگ و هنر باید گام‌های محکم و استواری برداشته شود و برپایی چنین جشنواره‌هایی در حوزه شعر باعث توسعه فرهنگ و هنر استان می‌شود.

وی با بیان این‌که شعر همیشه وسیله ابراز عقیده‌ها بوده است، تصریح کرد: شعر تاثیر مستقیم بر روح و روان انسان دارد و امیدواریم این جشنواره‌ها باشند تا با زبان هنر به فرزندان این مرزوبوم عقاید را آموزش دهیم.

مدیر روابط‌عمومی و خدمات اجتماعی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در این مراسم با اشاره به حضور هنرمندان و شاعرانی از سراسر کشور در این جشنواره، اظهار کرد: خوشحالیم توانستیم پس از دو سال که از شیوع کرونا می‌گذرد، مجددا فرصتی را برای گردهمایی شعرا و اهالی فرهنگ و هنر فراهم کنیم.

روح الله ابوالهادی با ابراز امیدواری درباره برگزاری جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» به‌صورت سالانه، از دست‌اندارکاران برگزاری این جشنواره در سطح ملی قدردانی کرد.

حمایت مجتمع مس سرچشمه رفسنجان از فرهنگ و ادب فارسی

دبیر علمی دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» نیز در این مراسم اظهار کرد: این جشنواره آمده است که پناهی بر شعر کوتاه باشد و آینه‌ای برای صداهایی که دل در گرو شعر کوتاه دارند.

سیدعلی میرافضلی با اشاره به شرکت بیش از ۹۰۰ شاعر با بیش از ۹ هزار اثر در این جشنواره، خاطرنشان کرد: داوری ها در دو بخش سنتی و نو انجام شد و در هر بخش تا آن‌جا که توانستیم تلاش کردیم داوری‌ها منصفانه باشد.

وی با بیان این‌که گزیده‌ای از شعرهای ارسال‌شده به این جشنواره به چاپ می‌رسد، ادامه داد: عده‌ای از شرکت‌کنندگان این جشنواره بودند که شعرهای زیبایی داشتند اما آثار آنها با ضوابط جشنواره همخوانی نداشت.

میرافضلی با بیان این‌که مدعی بهترین بودن نداریم اما دوست داریم در خدمت ادبیات باشیم، در خصوص ضرورت برگزاری چنین جشنواره‌ای، تاکید کرد: آن‌چه فرهنگ ما را استوار نگاه داشته زبان و ادب فارسی‌ است. در این پیچ تاریخ باید علم فرهنگ را بالا نگه داریم و از این‌که مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به این امر کمک می‌کند، سپاس‌گزاریم. باید بکوشیم تا فرهنگ و ادب فارسی همچنان با شکوه بماند.

استقبال کم‌نظیر شاعران کشور از جشنواره «آن»

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری اولین دوره جشنواره شعر کوتاه در سال ۱۳۹۰، گفت: هم در آن دوره با استقبال چشمگیر شاعران و داستان‌نویسان مواجه بودیم و هم در دوره کنونی استقبال کم‌نظیر بود.

مجتبی احمدی اظهار کرد: این جشنواره از نظر استقبال یکی از بی‌نظیرترین دوره‌ها بود و بیش از ۹۰۰ شاعر با بیش از ۹ هزار اثر در جشنواره شرکت کردند.

وی ادامه داد: قرار بود هم‌زمان با روز بزرگداشت خیام اختتامیه جشنواره در روز ۲۸ اردیبهشت برگزار شود اما به‌دلیل حجم بالای آثار و داوری‌ها، با یک ماه تاخیر برگزار شد.

احمدی عنوان کرد: شرکت‌کنندگان این دوره جشنواره از چهار گوشه ایران بودند حتی تعدادی شاعر از افغانستان و چند ایرانی ساکن سایر کشورها در این جشنواره شرکت داشتند که اتفاق خوشایندی بود.

وی خاطرنشان کرد: راه‌یافتگان به مرحله نهایی جشنواره ۱۹ نفر شامل ۱۰ نفر در بخش شعر کوتاه سنتی و ۹ نفر در بخش شعر کوتاه نو هستند که از شش نفر تجلیل می‌شود. این شاعران از استان‌های مختلف کشور هستند که نشان می‌دهد این جشنواره به معنای واقعی در سطح ملی برگزار شد.

وی تصریح کرد: گزیده‌ای از بهترین آثار ارسالی را در قالب یک یا دو کتاب چاپ و منتشر و تقدیم جامعه ادبی کشور می‌کنیم.

تجلیل از مقام منصور اوجی

در جریان اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» از مقام شاعر پرآوازه شعر کوتاه ایران مرحوم «منصور اوجی» که در ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته دار فانی را وداع گفت، تجلیل شد.

سیروس نوذری، شاعر در بیان مقام و خصوصیات شعر اوجی در سخنانی گفت: شعر مرحوم اوجی یکی از وجوه شعر مدرن است؛ شعر او ساده و سرراست بود و پیچیدگی نداشت.

وی با بیان این‌که اوجی از اساتید بنام و از پیشکسوتان شعر کوتاه ایران است، افزود: شعر اوجی در عین سادگی به عمقی دست می‌یافت که جذاب بود.

معرفی برگزیدگان دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن»

در بخش پایانی اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» در هر یک از بخش‌های شعر کوتاه سنتی و شعر کوتاه نو سه شاعر برگزیده و سه شاعر شایسته تقدیر معرفی شدند و مورد تجلیل قرار گرفتند.

براساس این گزارش در بخش شعر کوتاه سنتی نفیسه نعمتی از تکاب رتبه اول، سیداکبر سلیمانی از کهگیلویه و بویراحمد رتبه دوم و حمیدرضا نظری از طبس رتبه سوم را کسب کردند و محمدحسین کلارستاقی از چالوس، حامد طونی از لرستان و مهسا حیدری از فریدون‌شهر اصفهان شایسته تقدیر تشخیص داده شدند.

همچنین در بخش شعر کوتاه نو حسین مصطفی‌پور از شهرری رتبه اول، شهین خجسته‌نژاد از سیرجان رتبه دوم و حسین تولایی از تهران رتبه سوم جشنواره را کسب کردند و مجتبی صفدری از رشت، مهدی مردانی از قزوین و مریم اسلامی از تهران شایسته تقدیر شناخته شدند.

گفتنی است در بخش شعر کوتاه سنتی، بیژن ارژن، جلیل صفربیگی، محمدعلی جوشایی، طیبه بقایی اردکانی و حسن رجبی بهجت، و در بخش شعر کوتاه نو، محمد شریفی نعمت‌آباد، مجید رفعتی، علی عبداللهی، اقبال معتضدی و سجاد گودرزی، داوری دومین جشنواره ملی شعر کوتاه «آن» را، با دبیری علمی سیدعلی میرافضلی و دبیری اجرایی مجتبی احمدی، برعهده داشتند.

برگزیدگان

بر اساس آرا هیات داوران برگزیدگان این جشنواره بدین شرح معرفی شدند:

برگزیدگان بخش شعر کوتاه سنتی:

رتبه اول: نفیسه نعمتی از تکاب

رتبه دوم: سید اکبر سلیمانی از تهران

رتبه سوم: حمیدرضا نظری از طبس

شایسته تقدیر: محمدحسین کلارستاقی از چالوس

شایسته تقدیر: حامد طونی از قم

شایسته تقدیر: مهسا حیدری از فریدونشهر اصفهان

برگزیدگان بخش شعر کوتاه نو:

رتبه اول: حسین مصطفی پور از شهرری

رتبه دوم: شهین خجسته‌نژاد از سیرجان

رتبه سوم: حسین تولایی از تهران

شایسته تقدیر: مجتبی صفدری از رشت

شایسته تقدیر: مهدی مردانی از قزوین

شایسته تقدیر: مریم اسلامی از تهران

عکاس: مهناز شریفی


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید