• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
تخصیص سوخت به کشاورزان برای مقابله با سرمازدگی باغات پسته
دسته بندی: عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: پنجشنبه ۱۰/فروردین/۱۴۰۲

تخصیص سوخت به کشاورزان برای مقابله با سرمازدگی باغات پسته

فرماندار رفسنجان از تخصیص سوخت جهت مقابله با پدیده سرمازدگی ِ پیش رو خبر داد و گفت: باغداران با مراجعه به جهاد کشاورزی و ثبت نام در سامانه “سدف” سهمیه را از شرکت پخش فرآورده های نفتی دریافت می کنند.


رفسنجان زیبا | به گزارش روابط عمومی فرمانداری رفسنجان، حسین رضایی در خصوص سرمازدگی های بهاره باغات پسته رفسنجان گفت: به دو روش تولید دود و ایجاد حرارت می توان با سرمازدگی مقابله کرد.

وی با بیان اینکه دود تولید شده در باغات می تواند سرماهای یک تا دو درجه زیر صفر را کنترل کند اما قادر به کنترل سرماهای بالای چهار و پنج درجه زیر صفر نیست، گفت: نیاز است کشاورزان باغ را گرم کنند تا بتوانند محصول خود را از آسیب سرما حفظ کنند.

رضایی با اشاره به اینکه ایجاد حرارت در باغ ها برای جلوگیری از خسارت های سرمازدگی بسیار موثر است ادامه داد: در شهربابک طرح تولید حرارت در باغات کشاورزی در راستای مقابله با پدیده سرماهای بالای سه درجه زیر صفر جواب داده است.

وی این روش را در حفظ درختان و محصول باغ از سرما موثر خواند و افزود: در این روش باغدار قوطی های کوچک حاوی گازوئیل را در هر هکتار به میزان ۲۰۰ تا ۴۰۰ عدد قرار می دهد و شب آن ها را روشن کرده و حرارت تولید می کند.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: برای تامین سوخت با آقای فداکار استاندار کرمان و ستاد مدیریت بحران استانداری هماهنگی های لازم انجام شد تا بتوانیم سهمیه سوخت برای باغات رفسنجان تأمین کنیم.

رضایی با اشاره به کاهش دما در روزهای آینده، اظهار کرد: ایستگاه های هواشناسی در برخی نقاط از جمله جوادیه فلاح نصب شده و با اعلام هواشناسی، تخصیص سوخت برای مقابله با سرمازدگی انجام می شود.

وی افزود: کشاورزان دارای پروانه فعالیت برای بهره مندی از سهمیه سوخت می توانند درخواست خود را به جهاد کشاورزی ارائه دهند.

فرماندار رفسنجان ادامه داد: در صورتی که کشاورزان پروانه فعالیت نداشته باشند، ضروریست به نظام صنفی کارهای کشاورزی واقع در کوچه شهید مصطفی خمینی یک مراجعه کنند.

رضایی خاطرنشان کرد: گزینه بحران در سامانه “سدف” در شرکت پخش فراورده های نفتی فعال شده و کشاورزان می توانند ضمن مراجعه به جهاد کشاورزی در سامانه ثبت نام کنند.

شایان ذکر است، سال گذشته روزهای شانزدهم و هفدهم فروردین خطر سرمازدگی باعث از بین رفتن بسیاری از محصولات پسته رفسنجان شد.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید