• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
تأسیس «صندوق پسته» با محوریت «منطقه ویژه اقتصادی» رفسنجان/احیاء شرکت ملی پسته ایرانیان
دسته بندی: عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: پنجشنبه ۱۶/دی/۱۴۰۰

تأسیس «صندوق پسته» با محوریت «منطقه ویژه اقتصادی» رفسنجان/احیاء شرکت ملی پسته ایرانیان

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان گفت: به منظور مدیریت بازار پسته و رفع دغدغه کشاورزان، به دنبال تأسیس صندوق پسته در شهرستان با محوریت منطقه ویژه اقصادی هستیم.


رفسنجان زیبا| به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، روح الله بهرامشاهی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در دیدار با مهندس مهران رئیس جهاد کشاورزی شهرستان انار و مدیر تیم مطالعاتی تاسیس صندوق پسته، پیرامون راه اندازی صندوق پسته، اظهار داشت: با توجه به اینکه همواره مسأله قیمت پسته از سوی نماینده در مجلس مطرح می شد، ایده تأسیس صندوق پسته در ذهن ما شکل گرفت و در این خصوص با کارشناسان زیادی از جمله جلال پور رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران هم جلساتی برگزار و مباحثی مطرح کردیم که مورد تأیید وی بود و حاضر به سرمایه گذاری و مشارکت در این صندوق شد و سرمایه گذاران و پسته کاران بزرگ رفسنجان هم اعلام آمادگی کردند.
وی با بیان اینکه باید قالب شرکت ملی پسته ایرانیان که وابسته به صندوق بازنشستگی مس است را حفظ کنیم که منحل نشود، افزود: این یک ظرفیت بزرگ برای صندوق به شمار می رود و یک برند ملی است و باید تجار بزرگ و سرمایه گذاران و صاحبنظران حوزه پسته تجمیع و عضو صندوق شوند و در کنار آن شرکت ملی صنایع مس ایران یا صندوق بازنشستگی مس سهامدار شود و هدف نهایی این است که این صندوق بتواند دغدغه همگان را در حوزه پسته برطرف کند و هم در بحث مدیریت بازار پسته کمک باشد و هم کمک به کشاورز در راستای تولید صنعتی پسته و ابزارآلات و تجهیزات و آنچه که در اساسنامه شرکت پسته بوده از تولید سموم و کودشیمیایی و … که تقریبا هیچکدام محقق نشد را تحقق دهد.
بهرامشاهی ادامه داد: با توجه به اینکه منطقه آزاد کیش محل بورس بین المللی کالا می شود، راه اندازی بورس پسته در منطقه آزاد کیش را در دستور کار داریم و با راه اندازی انبارهای مجهز و استاندارد پسته در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان به دنبال آن هستیم که مرکز صادرات پسته کشور در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان باشد و نه تنها صادرات پسته شهرستان را از محل ذخیره سازی انبارها داشته باشیم، بلکه پسته سایر نقاط ایران را نیز وارد انبارها کرده و صادر کنیم که برای تحقق این موضوع سرمایه گذاران بزرگی اعلام همکاری کردند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با بیان اینکه سرمایه گذاران بزرگ رفسنجان با دید مثبت به این قضیه نگاه کردند، تصریح کرد: راه برون رفت از اوضاع کنونی پسته، شکل گیری این مجموعه است و رایزنی های اولیه هم صورت گرفته و پیگیر هستیم این اتفاق بیفتد.
مهندس مهران رئیس جهاد کشاورزی شهرستان انار(مدیر تیم مطالعات تاسیس صندوق پسته) هم طی توضیحاتی در خصوص تأسیس صندوق محصولات کشاورزی، اظهار کرد: راه اندازی صندوق های محصولات کشاورزی به واسطه اینکه بر اساس ماده ۱۲ قانون وزارت جهاد کشاورزی تأسیس می شوند، جایگاه محکمی دارند. ساختار این صندوق ها خصوصی بوده و ۵۱ درصد سهام مربوط به بخش خصوصی و ۴۹ درصد بخش دولت سهامدار است.
وی با تأکید بر اینکه حفظ قالب شرکت ملی پسته ایرانیان ضروری است و راه اندازی صندوق موضوعی است که محقق شدنی و ایده ارزشمندی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه تنش بازار پسته همیشه هست و رابطه عرضه و تقاضا ابتدای سال محصولی به هم می خورد، اما صندوق به راحتی می تواند نوسانات بازار را کنترل کند.
مهندس مهران اضافه کرد: برای استانداردسازی انبارها هم برنامه داریم و پسته ها با لیبل خاصی در هر رقم در انبار ذخیره می شوند. مسأله مهم این است که شرکت مس سهام خود را بیاورد و ثبت کند و با توجه به اینکه شرکت ملی مس به عنوان سهامدار دولتی محسوب می شود این موضوع به راحتی می تواند مدیریت شود و شرکت مس در قالب مسئولیت های اجتماعی که دارد باید در این زمینه ورود کند.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید