• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
از رکوردهای تولیدی تا نهضت بومی‌سازی در سرچشمه رفسنجان
دسته بندی: تازه های شهر عمومی انتشار: شنبه ۲۳/اسفند/۱۳۹۹

از رکوردهای تولیدی تا نهضت بومی‌سازی در سرچشمه رفسنجان

«مجتمع مس سرچشمه رفسنجان» در سالی که گذشت، به‌رغم تنگناهایی که کشور عزیزمان با آن‌ها روبه‌رو بود و نیز دشواری‌هایی که شیوع ویروس کرونا در پی داشت، روزهایی سرشار از موفقیت را در عرصه تولید و همچنین در زمینه بومی‌سازی پشت‌سر گذاشت.


رفسنجان زیبا| مهم‌ترین خبرهای «مجتمع مس سرچشمه رفسنجان» در سال «جهش تولید» را در ادامه می خوانید:

۲۷ اردیبهشت/ تولید کنسانتره در مجتمع مس سرچشمه ، فراتر از برنامه
معاون عملیات امور تغلیظ مجتمع مس سرچشمه گفت: با وجود خطر شیوع بیماری کرونا که حضور حداقلی کارکنان را در پی داشت و با وجود اینکه با کمبود ۳۰درصدی نیروی انسانی در امور تغلیظ مواجهیم، اما با مسئولیت‌پذیری کارکنان سختکوش امور تغلیظ و کار جهادی، تولید کنسانتره در کارخانه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه به میزان ۶درصد فراتر از برنامه افزایش یافت.
مهندس «علی‌ قاسم‌پور» افزود: برنامه پیش‌بینی فرآوری سنگ معدن ورودی امور تغلیظ تا پایان ۲۲ اردیبهشت‌ماه، ۴میلیون و ۵۰۴هزار و ۱۰۸ تن سنگ معدن بوده که ۴میلیون و ۵۷۰هزار و ۳۴ تن سنگ معدن مورد فرآوری قرار گرفته و ۶۶۰۰۰ تن (معادل ۲درصد) فراتر از برنامه پیش‌بینی تولید بوده است.
معاون عملیات امور تغلیظ مجتمع مس سرچشمه همچنین گفت: برنامه پیش‌بینی تولید کنسانتره امور تغلیظ تا پایان ۲۲ اردیبهشت‌ماه، ۱۰۳هزار و ۸۰ تن کنسانتره بوده که ۱۰۹هزار و ۲۰۱ تن کنسانتره تولید شده و ۶۱۲۰ تن (معادل ۶درصد) فراتر از برنامه پیش‌بینی تولید بوده است و ۲۴۰۰ تن کنسانتره (معادل ۲.۵درصد) نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تولید داشته‌ایم.

۲۶ مرداد/ تولید روزانه ۱۰۵۰ تن مس آندی در مجتمع مس سرچشمه محقق شد
مدیر امور ذوب مجتمع مس سرچشمه گفت: همکاران ما در امور ذوب مجتمع مس سرچشمه توانستند تولید روزانه ۱۰۵۰ تن مس آندی را محقق کنند.
مهندس «حامد مددی» با اشاره به رکورد قبلی تولید روزانه مس آندی در امور ذوب، گفت: در هفتم اردیبهشت ۱۳۹۸ موفق به تولید بالغ بر ۹۹۶ تن مس آندی شدیم که به لطف خدا در ۲۴مرداد ۱۳۹۹ با ریخته‌گری ۱۰۵۰ تن مس آندی، این رکورد را ارتقا داده و رکورد جدیدی را در تولید مس آندی به ثبت رساندیم.

۵ مهر/ تولید ماهانه سولفور- اکسید و باطله معدن مس سرچشمه از ۲میلیون و ۷۴۰هزار تن عبور کرد
مدیر امور معدن مجتمع مس سرچشمه گفت: تولید سولفور- اکسید و باطله معدن مس سرچشمه، در شهریورماه از ۲میلیون و ۷۴۰هزار تن عبور کرد.
مهندس «جواد حکیمی» اظهار داشت: امور معدن با ثبت رقم مجموع تولید سولفور- اکسید و باطله به میزان ۲،۷۴۶،۷۲۲ تن در بخش شرکتی طی شهریورماه ۱۳۹۹ از آخرین رکورد تولید بخش شرکتی در تیرماه ۱۳۹۸ به میزان ۲،۷۲۵،۴۰۰ تن عبور کرده و رکورد بی‌سابقه تولید ماهانه بخش شرکتی را رقم زده است که این میزان برای نخستین‌بار در تاریخ معدن مس سرچشمه به ثبت رسیده است.

۲۲ مهر/ مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های معاون مهندسی و مدیریت انرژی
معاون مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سرچشمه گفت: بومی‌سازی و ساخت قطعات و تجهیزاتی که اسناد ساخت آن‌ها تولید شده است، جزو مهم‌ترین اولویت‌های کاری ماست.
مهندس «مهدی جاودانی»، با اشاره به مهم‌ترین اقدامات معاونت مهندسی و مدیریت انرژی در سال ۹۸ و شش‌ماهه اول امسال اظهار داشت: شتاب گرفتن پروسه طراحی، بازطراحی (طراحی بهینه)، مهندسی معکوس و تولید اسناد ساخت در راستای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، اجرای پروژه تست نفوذ، پاک‌سازی و مقاوم‌سازی سیستم‌های کنترل و اتوماسیون صنعتی و بازسازی دو دستگاه ماشین حمل مذاب سرباره که از ماشین‌آلات استراتژیک مجتمع مس سرچشمه به‌حساب می‌آیند، از اقدامات شاخص این حوزه بوده است.
معاون مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سرچشمه یادآور شد: با افزایش حداکثری ظرفیت تولید انرژی الکتریکی توسط واحدهای نیروگاه گازی و مدیریت مصرف، از توقف تولید در پیک مصرف فصل تابستان جلوگیری شد؛ این در حالی است که اکثر شرکت‌های تولیدی در این بازه زمانی به‌دلیل قطع برق، مجبور به توقف فعالیت می‌شوند.

۲۱ آبان/ بومی‌سازی تجهیزات اینچینگ‌درایو آسیای گلوله‌ای فاز یک کارخانه تغلیظ۲ سرچشمه
معاون نگه‌داری و تعمیرات امور تغلیظ مجتمع مس سرچشمه گفت: به همت متخصصان امور تغلیظ مجتمع مس سرچشمه، با بومی‌سازی تجهیزات اینچینگ‌درایو آسیای گلوله‌ای فاز یک کارخانه تغلیظ۲، علاوه بر امکان افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات و افزایش تولید این کارخانه، از خروج ارز جلوگیری و میلیاردها تومان صرفه‌جویی شد.
مهندس محمدحسین دباغی با بیان این‌که آسیای گلوله‌ای فاز یک در نوع خود از بزرگ‌ترین آسیاهای گلوله‌ای نصب‌شده در صنعت فرآوری کشور است، گفت: اینچینگ‌درایو این آسیا، با توجه به بار و وزن مواد داخل آسیا، از ابتدا بسیار ضعیف‌تر از توان مورد نیاز برای این آسیا طراحی شده بود؛ علاوه بر ایمنی کار پایین با این تجهیز برای پرسنل، تاکنون ۶بار به‌دلیل خرابی آن، آسیا دچار ضربه شده و به‌ازای هر بار به‌طور میانگین ۶روز تولید فاز یک کارخانه تغلیظ۲ به‌طور کامل متوقف شده است.

۲۶ آذر/ محوطه‌سازی کارخانه پرعیارسازی، از هدررفت ۱۵.۸ تن مس محتوی جلوگیری کرد
رئیس عملیات تغلیظ۱ مجتمع مس سرچشمه با اشاره به اجرای آسفالت و محوطه‌سازی کارخانه پرعیارسازی مجتمع گفت: با اجرای این طرح، از هدررفت میزان ۱۵.۸ تن مس محتوی جلوگیری شده است.
مهندس مازیار محمودی تصریح کرد: علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط، مشخص شد که همراه هر تن ریجکت حدود ۵.۷ کیلوگرم خاک خشک با ابعاد حدود میکرون وجود دارد که با احتساب متوسط ۱۵۰۰ تن ریجکت در روز و میزان خاک خشک همراه ریجکت سالیانه (مطابق تولید سال ۱۳۹۸) بالغ بر ۲هزار و ۹۳۳ تن خاک خشک و با در نظر گرفتن عیار ۶۲درصد و بازیابی ۸۷درصد، از هدررفت ۱۵.۸ تن مس محتوی جلوگیری شده است.
محمودی از درآمد به‌دست‌آمده با اجرای این طرح گفت و بیان کرد: با در نظر گرفتن قیمت میانگین مس در هشت‌ماهه نخست امسال (۱۱۰هزار تومان به‌ازای یک کیلوگرم مس)، درآمد حاصل‌شده از اجرای این طرح، ۱.۷ میلیارد تومان در سال برآورد شده است.

۲ دی/ راه‌اندازی مسیر انتقال آب سرریز تیکنرهای ۳و۴ مس به لوله ۴۸اینچ تیکنرهای باطله
سرپرست عملیات آبگیری کنسانتره و آهک مجتمع مس سرچشمه، از راه‌اندازی مسیر انتقال آب سرریز تیکنرهای ۳و۴ مس به لوله ۴۸اینچ تیکنرهای باطله خبر داد.
علی ترابی پورپاریزی گفت: این پروژه، علاوه بر رفع آلودگی آب رودخانه شور و بهبود شرایط زیست‌محیطی، با افزوده ‌شدن آب سرریز تیکنرها به مسیر باطله، به افزایش رقّت باطله کارخانه‌های تغلیظ و افزایش بازیابی آب در تیکنرهای باطله منجر می‌شود.

۵ دی/ بازدید رییس هیات عامل ایمیدرو از طرح‌های جهش تولید در مجتمع مس سرچشمه
مهندس وجیه‌الله جعفری معاون وزیر و رییس هیئت‌عامل ایمیدرو به‌همراه حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، مجید فصیحی هرندی فرماندار رفسنجان، دکتر اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت مس و مهندس احمد انارکی محمدی رئیس هیئت‌مدیره شرکت مس، از مجتمع مس سرچشمه و طرح‌های توسعه آن بازدید کردند.
در جریان این سفر که با حضور حسین احمدی مدیر مجتمع مس سرچشمه، محمد آقاجانلو معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو، عزت‌الله میرزایی مدیرکل حراست ایمیدرو، محراب احمدیان معاون توسعه سرمایه انسانی شرکت مس، مهدی سلمانی مدیر گروه حراست شرکت مس، محمدجواد خلیلی مشاور مدیرعامل و مدیر گروه روابط‌عمومی و جمعی از مسئولان و مدیران ایمیدرو شرکت مس و مجتمع همراه بود، از مجتمع مس سرچشمه و طرح‌های توسعه آن بازدید به عمل آمد.

۱۹ دی/ کلنگ‌‌زنی سه پروژه مجتمع مس سرچشمه با حضور وزیر صمت
کلنگ سه پروژه در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با حضور علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، با میزان سرمایه‌گذاری۶۳هزار میلیارد ریال و ۱۳۴ میلیون یورو به زمین زده شد.
فاز سوم تغلیظ مجتمع مس سرچشمه: پروژه فاز سوم تغلیظ مجتمع مس سرچشمه، در زمینی به مساحت ۶.۵ هکتار و با زیربنای ۵.۴ هکتار احداث خواهد شد که با راه‌اندازی آن ۱۵۵ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود و زمان راه‌اندازی این کارخانه در سال ۱۴۰۳ است.
طرح پالایشگاه جدید مجتمع مس سرچشمه: این پروژه با اشتغالزایی ۲۰۰ نفر و ۴۱هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، در سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید.
پروژه مکانیزاسیون معدن مجتمع سرچشمه: در این پروژه، استفاده از یک سنگ‌شکن نیمه‌متحرک به ظرفیت ۷۰۰۰ تن در ساعت برای سنگ‌های سولفوری مس و دو سنگ‌شکن نیمه‌متحرک به ظرفیت ۴۰۰۰-۳۵۰۰ تن در ساعت برای باطله استفاده می‌گردد. با توجه به طرح نهایی معدن برای بازه‌های زمانی ۵ و ۱۵ و ۲۹ساله، جانمایی مربوط به سنگ‌شکن‌ها انجام می‌گیرد و انتقال مواد از معدن به‌وسیله نوار نقاله انجام می‌شود. این پروژه با میزان سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیون یورو، در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

۱۹ دی/ وزیر صنعت، معدن و تجارت: مجتمع مس سرچشمه به‌عنوان محور توسعه منطقه‌ای قلمداد می‌شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مجموعه مس سرچشمه به‌عنوان محور توسعه منطقه‌ای قلمداد می‌شود؛ امسال صادرات خیلی‌خوبی انجام گرفته و تا پایان سال رشد خوب صادراتی را خواهد داشت و زمینه اشتغال جدیدی برای جوانان فراهم ‌می‌شود.
علیرضا رزم‌حسینی در حاشیه کلنگ‌زنی پروژه‌های مجتمع مس سرچشمه در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه در این مدت پیشر‌فت‌های خوبی در حوزه صنعت مس صورت گرفته و رشد ۱۲درصدی در تولید صنعت مس را شاهد هستیم.

۱۹ دی/ افزایش تولید کاتد مس به ۲۸۰هزار تن تا پایان سال
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: تا پایان سال به ۲۸۰هزار تن کاتد مس خواهیم رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲درصد جلوتر هستیم.
دکتر اردشیر سعدمحمدی، در آیین کلنگ‌زنی پروژه مکانیزاسیون معدن، پالایشگاه جدید و فاز سوم توسعه تغلیظ مجتمع مجتمع مس سرچشمه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: شرکت ملی صنایع مس ایران امروز برنامه دو میلیارد و ۴۸۰ میلیون یورو به‌علاوه ۳۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید را شروع می‌کند.
وی این میزان سرمایه‌گذاری را موجب درآمد دو میلیارد دلاری شرکت مس عنوان کرد و گفت: تا پنج‌سال آینده این ظرفیت را به ۴.۵ میلیارد دلار می‌رسانیم و رشد ۲.۵ برابری برای شرکت مس اتفاق می‌افتد.

۱۱ بهمن/ تعمیر و بازسازی اساسی یک‌دستگاه سربار‌کش
به همت مهندسان و متخصصان مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، یک دستگاه سرباره‌کش مدل KRESS 6218 توسط مجموعه تعمیرگاه ماشین‌آلات ویژه، تعمیر و وارد خط تولید مجتمع شد.
در این تعمیرات، متخصصان مجتمع در تعمیرگاه ماشین‌آلات ویژه توانستند موتور، گیربکس، دیفرانسیل، سیستم هیدرولیک، سیستم پنوماتیک و ترمز دستگاه را از صفر تا صد، تعمیر و بازسازی کنند.
در این اورهال، ۴۵۰ قطعه تعویض، ۶۸ ردیف قطعه تعمیر و ۸۳ مورد توسط واحدهای جانبی بازسازی و اصلاح شد و این دستگاه در خط تولید مجتمع مس سرچشمه رفسنجان قرار گرفت.

۲۷ بهمن/ بومی‌سازی قطعات و بازگشت یک آسیا به چرخه تولید
مهندسان پرتلاش مجتمع مس سرچشمه با بومی‌سازی یک چرخ‌دنده و بازگشت یک آسیا به چرخه تولید، از هدررفت هرساعت ١۵٠‌میلیون تومان جلوگیری کردند.
مشاور امور تغلیظ مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در این‌باره گفت: چرخ‌دنده با ابعاد نسبتاً بزرگ پینیون آسیای تغلیظ در گذشته وارداتی بود اما براساس تفاهم‌نامه با یک شرکت داخلی از دوسال پیش، این پینیون ساخته و نصب شده است.
رضایی افزود: از این به بعد در تولید پینیون‌های به این اندازه محدودیتی نخواهیم داشت و طرح‌های دیگری هم در واحد تغلیظ در فاصله نه‌چندان دور بومی‌سازی می‌شوند.
جعفری، رئیس تعمیرات مرکزی واحد تغلیظ مجتمع مس سرچشمه رفسنجان هم گفت: پینیون‌های۸ آسیای اولیه درامور تغلیظ از اجزای مهم هستند که قبلاً از خارج از کشور تامین می‌شد اما با جلوگیری از خروج حدود ۶٠هزار یورو یا ٢میلیارد تومان ارز، این تجهیزات را شرکت داخلی با ۶٠٠میلیون تومان تولید می‌کند.
سرپرست عملیات پر‌عیارسازی امور تغلیظ مس سرچشمه نیز اعلام کرد: روزانه حدود ۵٠هزار تن سنگ معدن وارد این کارخانه پرعیارسازی می‌شود و محصول آن ۱۱۰۰ تن کنسانتره مس مولیبدن است.

۲۹ بهمن/ حدنصاب جدید شرکت مس در تولید و فروش
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از رکورد‌زنی جدید این شرکت در تولید و فروش مس خبر داد.
اردشیر سعدمحمدی پس از بازدید از مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، خاتون‌آباد و شهربابک، گفت: از ابتدای امسال ۲۵۰هزار تن مس کاتدی در شرکت مس تولید کردیم و امروز از رکورد تولید سال گذشته که به همین میزان بود، عبور کردیم و امیدواریم تا پایان سال با تولید ٢٨٠هزار تن مس کاتدی جهش تولید را در شرکت مس تحقق بخشیم.
وی به ثبت رکورد جدید در فروش مس تا پایان امسال اشاره کرد و گفت: تا پایان بهمن توانستیم رکورد فروش سال گذشته را که در طول تاریخ مس شکل گرفته بود با ٢۴٠هزار تن فروش مس کاتدی از آن عبور کنیم و امیدواریم تا پایان سال رکورد جدید و بسیار چشمگیری را به‌جا بگذاریم.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید