• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
نوید شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته به کشاورزان رفسنجانی
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: سه شنبه ۱۴/شهریور/۱۴۰۲

نوید شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته به کشاورزان رفسنجانی

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته گفت: به آن دسته از افرادی که محصول خود را به شرکت عرضه کنند، مبلغی تحت عنوان مساعده پیش از برداشت محصول پرداخت می کنیم تا کشاورزان متعهد شوند پسته شان را به شرکت بیاورند.


رفسنجان زیبا| مهدی هاشمیان در مجمع عمومی سالانه که با حضور اعضای هیأت مدیره و سهامداران برگزار شد، بر حفظ باغات و سطح زیر کشت درختان پسته در شهرستان تأکید و اظهار کرد: به منظور پیشگیری از سرمازدگی باغات، دستگاهی ساخته ایم که می تواند در فصول سرد سال هوا را در باغات به جریان بیندازد و از خسارت جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه از گروه های دانش بنیان ریاست جمهوری نیز برای کمک به کشاورزان در فصل سرما راهنمایی هایی دریافت شده است، خواستار بازدید و بهره مندی کشاورزان و سهام داران از این دستگاه در باغات شد و ادامه داد: این دستگاه می تواند تا ۶۰ متر هوای داخل منطقه و باغ را به حرکت و جریان دربیاورد.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان در ادامه با اشاره به تشکیل جلسه ای مشترک با رئیس کل بانک مرکزی، اظهار کرد: بحث محصولات کشاورزی با مواد معدنی و پتروشیمی و سایر کالاها تفاوت دارد؛ باغدار و تولید کننده همه هزینه هایش از بازار آزاد تأمین می شود ولی منابع معادن و پتروشیمی دولتی هستند.

هاشمیان با بیان اینکه پیگیری ها برای تعیین قیمت پسته براساس ارز آزاد ادامه دارد، تصریح کرد: ان شاءالله بتوانیم اتفاقی به نفع کشاورزان رقم بزنیم که اگر کسی بخواهد پسته یا سایر محصولات را از کشاورز بخرد، بداند ارز آن آزاد است.

وی در ادامه از انعقاد قراردادهایی با شرکت های بسیار مهم داخل و خارج خبر داد و با بیان اینکه در این حوزه به نتایج بسیار بزرگی دست یافته ایم، گفت: قصد داریم شرکت را مجدداً وارد میدان کنیم و اقدامات مختلفی همچون راه اندازی آزمایشگاه مرجع استاندارد و بهبود دستگاه های فراوری و بسته بندی برای حضور فعال در بازار داخلی و خارجی را به سرانجام رسانده ایم.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته از وعده حمایت مسئولین از کشاورزان به دنبال مکاتبات مستمر خبر داد و افزود: بیش از ۷/۱ میلیارد از مردم دنیا تحت پوشش تعاونی ها قرار گرفته اند و در دین و قانون اساسی ما نیز بر مسأله تعاون تأکید شده است و مقام معظم رهبری هم در این باره توصیه هایی داشته اند؛ برای اجرای عدالت باید تعاونی ها تقویت شوند.

هاشمیان در ادامه از پرداخت مساعده به کشاورزان پس از ایام اربعین خبر داد و افزود: به کشاورزان نوید می دهم امسال تصمیم گرفتیم به آن دسته از افرادی که محصول خود را به شرکت عرضه کنند، مبلغی تحت عنوان مساعده پیش از برداشت محصول پرداخت کنیم که کشاورزان متعهد شوند پسته شان را به شرکت بیاورند.

وی با اشاره به اینکه نوع پسته درخواستی شرکت معرفی می شود و کشاورزان باید طبق استانداردهای اعلام شده و پس از انجام آزمایش و قیمت گذاری، محصول خود را به شرکت عرضه و پول آن را به صورت نقدی دریافت کنند، گفت:  با سرمایه گذاری در بانک رسالت، برای اعضا تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره ارائه خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر مجموعه در وضعیت مناسبی قرار دارد و مقروض نیست، گفت: اگر بتوانیم از محل ارز حاصل از صادرات، برای اعضا کالاهای سودآور بیاوریم چه در بخش کشاورزی و چه سایر بخش ها، در صورت بروز خسارت برای محصول پسته، جبران می شود.

هاشمیان از بستانکاری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی شرکت خبر داد و با اشاره به انجام اقدامات لازم جهت وصول طلب ها، از پرداخت مالیات به روز شرکت ابراز امیدواری کرد و افزود: برای آنکه تعاونی روی پا بایستد، باید سرمایه ها و دارایی ها را تجدید ارزیابی کنیم که در این صورت میزان دارایی های شرکت به بالای چندین هزار میلیارد تومان می رسد.

وی با تأکید بر اینکه تحریم ها به صادرات و محصولات کشاورزی صدماتی وارد کرده است، خواستار توجه مسئولین به مسأله اقتصاد شد و ادامه داد: اگر به باغات پسته و کشاورزی در این منطقه توجه نشود و باغات پسته خشک شوند، ریزگردها فراوان شده و به ایجاد ناامنی در کشور منجر می شود و سایر تبعات اجتماعی و سیاسی نیز در بردارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته همچنین بر ضرورت اقدام برای بهره مندی کشاورزان از آب تأکید کرد و گفت: ما نزدیک به ۵ هزار کیلومتر مربع مرز آبی داریم و می توانیم در کشور آب شیرین کنیم؛ لذا دولت باید هزینه کند و برای کشاورز راهی نیست که آب را بخرد.

هاشمیان در ادامه با بیان اینکه حضور شرکت تعاونی در کنار کشاورزان بر بازار فروش تأثیرگذار خواهد بود، اظهار کرد: برای رقابت در عرضه محصول نباید پسته را دست هر کسی بدهید و خودتان بازار را مدیریت کنید و تاجران داخلی و خارجی مانند سایر دنیا در محل باغ حضور نیابند.

وی بر انسجام بیشتر کشاورزان تأکید کرد و با اشاره به اینکه در سال های گذشته رفسنجان مرکز کالاهای لوکس ایران بود و درآمد سرانه رفسنجان از سایر شهرها بالاتر بود و نرخ بیکاری نیز پایین بود، خطاب به سهام داران گفت: آن زمان که ۵۵ درصد پسته در اختیار شرکت بود و قیمت ها را ما تعیین می کردیم، شهر در همه ابعاد حرکت می کرد و از لحاظ توسعه اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی بعد از مشهد، تهران و اصفهان قرار داشتیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته خاطرنشان کرد: ما جزودولتی ها نیستیم که ردیف بودجه داشته باشیم؛ باید خودمان پول ساز و درآمدزا باشیم و در این راستا حمایت شما را نیاز داریم.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید