• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
۸۰ درصد وجه خرید پسته به کشاورزان پرداخت شده است
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: جمعه ۲۷/فروردین/۱۴۰۰

۸۰ درصد وجه خرید پسته به کشاورزان پرداخت شده است

جوابیه شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان در رابطه با اظهارات نماینده مردم شهرستانهای رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی منتشر شد.


رفسنجان زیبا| پس از اظهارات حجت الاسلام جلالی نماینده مردم شهرستانهای رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی در رابطه با عملکرد شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان، روابط عمومی این شرکت بیانیه ای بدین شرح منتشر کرد:

بسمه تعالی
«رهبر معظم انقلاب اسلامی، شعار سال ۱۴۰۰ را تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها تعیین نمودند.»

شرکت تعاونی تولید کنندگان پسته رفسنجان پیرو مطالب منتشر شده و اظهارات نماینده محترم مردم رفسنجان و انار، حجت الاسلام جلالی که متأسفانه در روز اول ماه مبارک رمضان، شاهد مصاحبه سراسر نادرست ایشان با یکی از خبرگزاری ها بودیم، که در لباس روحانیت به جای حمایت از صنعت پسته و قشر زحمت کش کشاورز و ارتقای سطح رفاه و نیکبختی ایشان، با انتشار مطالبی کذب، غیرواقعی و گمراه کننده، مصالح و عملکرد بزرگترین تشکل تعاونی مردمی کشور را زیر سؤال برده و با طرح شبهاتی در مورد تعاونی، موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم نموده است.

اکنون برای آگاه نمودن ایشان و پاسخگویی به مطالب ناصحیحی که ممکن است بر اثر درج آن خدای ناکرده تردیدی در ذهن مردم شکل گرفته باشد، شرکت تعاونی مطالبی را پیرامون این موضوع به شرح ذیل ارائه می دهد:

نکته اول: ایشان اظهار داشته اند که «شرکت تعاونی، پسته را در آبان ماه خریداری نموده، ۵۰ درصد وجه پسته را پرداخت کرده و شرکت متعهد شده تا پایان دی ماه ۵۰ درصد الباقی را پرداخت کند، که هیچ پرداختی صورت نگرفته است. »ا

اولاً خرید پسته توسط تعاونی از آبان ماه سال ۱۳۹۹ شروع شده و به تدریج تا پایان اسفند ماه ادامه داشته است.

ثانیاً: ۸۰ درصد وجه خرید پسته، بدون دریافت دیناری وام از بانکها و یا هیچ حمایتی از سوی مسئولین دولتی و نماینده رفسنجان و به رغم تحریم های ظالمانه، سختگیری های غیر منصفانه و مشکلات انتقال پول به ایران، به کشاورزان پرداخت شده است.

شاهد این ادعا، اسناد مالی شرکت و بانک کشاورزی شعبه رفسنجان است که میلیاردها تومان وجه پسته را مستقیماً به حساب کشاورزان محترم واریز نموده است. انشاالله، ۲۰ درصد الباقی نیز در کمال سلامت و صداقت به زودی پرداخت می گردد.

نکته دوم: آقای جلالی اقرار نموده اند که «از مردم خواستم محصول خود را به این شرکت تعاونی نفروشند». این موضوع حتماً به عنوان عملی غیرمنصفانه، غیراخلاقی و برخلاف مصلحت قشر زحمت کش کشاورز، در کارنامه ایشان ثبت خواهد شد. تخریب تعاونی پسته رفسنجان و سرگردانی هزاران کشاورز زحمت کش، از جمله آرزوهایی است که بارها از سوی رقبای آمریکایی در خارج از کشور و دلالان و واسطه ها در داخل کشور مطرح شده است.

فراموش نکرده ایم که در تیر و شهریور ماه سال ۱۳۹۹، عده ای سود جو با بهانه قرار دادن کرونا و ازدیاد تولید پسته در ایران، آمریکا و ترکیه، قصد کاهش قیمت ها را به هر کیلو زیر یکصد هزار تومان داشتند که با تهیه و انتشار فایل صوتی توسط تعاونی علیه این افراد و حضور قدرتمندانه شرکت، زمینه دلگرمی کشاورزان فراهم شد. قطعاً حضور پررنگ تعاونی و شروع خرید پسته توسط شرکت تعاونی سبب تشکیل صفوف طولانی جهت تحویل پسته مقابل درب انبارهای شرکت گردید.

همچنین به دلیل تحولات صورت گرفته در بازار و حمایت های شرکت تعاونی، قیمت پسته به تدریج به هر کیلو بیش از یکصد و پنجاه هزار تومان افزایش یافت. به باور اکثر کارشناسان و متخصصین امور اقتصادی، رشد و توسعه صنعت پسته طی چهار دهه گذشته مرهون سیاستگذاری ها و تلاش های صادقانه تعاونی پسته رفسنجان بوده که زمینه افزایش سطح زیر کشت و صادرات و اخذ رتبه اول تولید و صادرات را فراهم نموده است. تعاونی با اخذ ده ها لوح و تقدیرنامه داخلی و بین المللی و انتخاب چهار دوره به عنوان صادر کننده نمونه ملی، جایگاه برجسته ای را در این میان دارد.

نکته سوم: آقای جلالی بیان می کند: «شرکت تعاونی، پسته ها را به چین صادر کرده و پول آن را دریافت نموده ولی به حساب مردم واریز نکرده است.»

این موضوع که تعاونی حجم بسیار زیادی از پسته را جمع آوری و به چین صادر نموده، درست است، اما دریافت و پرداخت وجه پسته، متناسب با بارگیری، ارسال و انتقال ارز به علت تحریم ها تدریجاً صورت می گیرد و تعاونی تنها تشکلی است که کلیه وجوه پسته خریداری شده را به اعضاء و کشاورزان در طول سالیان پرداخت نموده و علی رغم محدودیت های ناشی از تحریم، بخش عمده ای از وجوه حاصل از فروش پسته خریداری شده در سال ۱۳۹۹ را به کشور وارد و پرداخت نموده و ۲۰ درصد باقیمانده وجوه نیز به زودی به کشور منتقل و متعاقباً به کشاورزان محترم پرداخت خواهد شد.

نکته چهارم: ایشان در اظهار نظر غیرکارشناسی دیگر، مدعی عدم وجود حسابرسی در شرکت شده اند. این در حالیست که حساب های شرکت به عنوان یک تشکل تعاونی و غیردولتی، مطابق با اساسنامه آن، همه ساله توسط حسابرسان قسم خورده رسمی و مستقل مورد بازبینی و حسابرسی واقع شده و گزارش آن به نهادهای ذیربط از جمله وزارت تعاون، وزارت امور اقتصاد و دارایی و سایر نهادهای مربوطه ارائه می گردد.

همچنین مجامع شرکت تعاونی، طبق قانون تجارت و اساسنامه آن، هر ساله در مواعد مقرر و مشخص جهت ارائه گزارشات عملکرد و مالی شرکت برگزار می شود که طی انتشار آگهی در روزنامه رسمی کشور به اطلاع اعضاء می رسد،
انتخاب هیئت مدیره، بازرسین و سایر ارکان شرکت مطابق مقررات پیش بینی شده در اساسنامه و قانون تعاون، با اطلاع قبلی و دعوت از کلیه اعضاء از طرق قانونی انجام گردیده، فلذا با توجه به مستندات و دلایل متقن، ادعای نماینده محترم، مبنی بر انتخاب هیئت مدیره شرکت تعاونی به صورت مخفیانه فاقد محمل شرعی و قانونی است و اظهاری خلاف واقع و حقیقت محسوب می گردد. النهایه، کلیه اقدامات مذکور وفق قانون، اساسنامه و تحت نظارت وزارت تعاون انجام پذیرفته است.
نکته پنجم: در مورد کتاب «سکه خندان»، این کتاب، حاصل مطالعات و پژوهش های عمیق ۵۲ سال فعالیت ها، تهدیدات و فرصت های پیش روی تولید، صادرات و کشاورزان با محوریت تعاونی را با ذکر اطلاعات دقیق و قابل استناد، جمع آوری و ارائه کرده، و با حضور فرماندار محترم رفسنجان، جمعی از مقامات استانی، محلی، دانشگاهی و تولیدکنندگان در محل تالار موزه شرکت تعاونی پسته، رونمایی گردید و همچنین به ثبت جهانی رسیده است. پس از آن چندین جلد کتاب به دفتر مقام معظم رهبری و بیش از ۳۰۰ مقام رسمی کشور: ریاست محترم جمهوری، قوه قضائیه، بیت حضرت امام (ره)، مجلس شورای اسلامی، شورای مصلحت نظام، شورای امنیت ملی، وزراء، دانشگاه ها، حوزه های علمیه، صدا و سیما، روزنامه های کشور، کتابخانه ها، وبسایت های متعدد و عده زیادی از کشاورزان استان کرمان و شهرهای پسته خیز کشور و سایرین تقدیم گردیده است. کتاب «سکه خندان»، به عنوان کتابی مرجع، مورد تحسین و اظهار لطف رسمی و غیررسمی عده ای از تولیدکنندگان پسته و بسیاری از نهاد ها و مقامات برجسته همچون انجمن اقتصاد کشاورزی ایران، اتاق تعاون ایران، سازمان توسعه تجارت، نمایندگان مجلس، فضلای حوزه عملیه و سایر ارگان ها و مسئولین و خوانندگان قرار گرفته است. مضافاً، هزینه های چاپ و نشر کتاب مذکور توسط شخص مؤلف تأمین و پرداخت گردیده و در جهت حمایت از منافع شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان و کشاورزان زحمت کش تألیف و چاپ شده است. همچنین، عواید فروش آن نیز از ناحیه مؤلف وقف خیریه زنجیره امید شده تا صرف هزینه درمان کودکان بی بضاعت زیر هجده سال شود.
نکته ششم: همانطوریکه قبلاً نیز اعلام شده، مصرانه از جنابعالی انتظار داریم از سیاسی کردن تولید و بازار پسته ممانعت به عمل آورید. سابقه تاریخی نشان می دهد که در گذشته خسارات جبران ناپذیری از اینگونه سیاست ورزی ها به کشاورزان و صنعت پسته وارد شده است. اشخاصی برای کسب وجهه و اعتبار، در موقعیت های زمانی مختلف کوشیده اند از نمد تعاونی کلاهی برای خود بدوزند و خوشبختانه، مدیران تعاونی، مدبرانه، همیشه با حفظ فاصله خود از مانور سیاست ورزان، اجازه نداده اند منافع اقتصادی اعضاء خدشه دار شود. بنابراین بکوشیم تا با کمک یکدیگر از رخنه سیاست، در کار صنعت پسته جلوگیری به عمل آید.
در خاتمه از آقای جلالی انتظار داریم وقتشان را برای حل مشکلات اساسی مردم که درگیر مسائلی همچون کم آبی، گرانی، مشکلات قانون گذاری و غیره می باشند، صرف نمایند و از طرح شائبه ورشکستگی شرکت تعاونی خودداری نموده، چرا که که احراز آن امری است حقوقی و در صلاحیت مراجع قضایی و اعلان و اعلام چنین مطالبی بدون وجود مستند قانونی و قضایی، نه تنها در صلاحیت نماینده محترم نمی باشد، بلکه تبعات اجتماعی و اقتصادی برای شرکت تعاونی و اعضاء محترم آن به همراه داشته و موجب ورود خسارات مادی و معنوی بسیار به این شرکت می گردد و النهایه به بازار پسته و قشر زحمت کش کشاورز صدمه و لطمات جبران ناپذیری وارد می نماید و یا خدای ناکرده کشاورزان را به غلط به سمت افراد نادرست و سودجو سوق خواهد داد. البته، این سوال مطرح است که چگونه شرکتی که ادعای ورشکستگی آن شده است طی چندین ماه، میلیاردها تومان به اعضاء خویش بابت خرید پسته پرداخت نموده است؟!

بدیهی است تعاونی با میلیاردها میلیارد تومان اموال منقول و غیر منقول که حاصل تلاش چهاردهه اعضاء و مدیران خویش می باشد، تمام هم و تلاش خویش را صرف بهبود تولید و افزایش دانش کشاورزان از طریق برقراری شبکه آموزشی الکترونیکی و کلاس های آموزش حضوری برای ایشان نموده و همچنین با فراهم کردن امکاناتی همچون عرضه کود و سم به آن ها، سبب بهبود وضعیت صنعت پسته کشور شده است.

شایان ذکر است که آقای جلالی نزدیک به یک سال است که نماینده مردم رفسنجان و انار می باشد، سوال اصلی اینجاست که در این مدت زمان، ایشان چه تدابیری را در جهت حل معضلات و مشکلات مردم از جمله گرانی، بیکاری، بی آبی و مهم تر از همه، مشکل حاد سرمازدگی حال حاضر باغ های پسته و مسائل دیگر اندیشیده اند؟

حال آنکه از تمام مسئولین، مراجع قانونی و از جمله نمایندگان محترم مجلس آنچه انتظار می رود آن است که در شرایط دشوار و پیچیده کنونی، از شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان که طی سالیان متمادی رسالت خرید و صادرات پسته را به نحو احسن انجام داده است، حمایت لازم را به عمل آورند. بدیهی است شرکت تعاونی همانند گذشته کار خویش را با جدیت در جهت حفظ منافع اعضاء محترم ادامه خواهد داد.

بدیهی است، حق شرکت تعاونی جهت هر گونه اقدام حقوقی و قانونی نزد مراجع قانونی و قضایی در این خصوص محفوظ می باشد.

۲۶ فروردین ۱۴۰۰
روابط عمومی شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید