• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
کپی پسته در آمریکا مطابق اصل نیست/ ضرورت تشکیل فراکسیونی با حضور نمایندگان شهرهای پسته خیز
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: جمعه ۳۱/شهریور/۱۴۰۲

کپی پسته در آمریکا مطابق اصل نیست/ ضرورت تشکیل فراکسیونی با حضور نمایندگان شهرهای پسته خیز

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: مرغوبیت و کیفیت پسته رفسنجان قابل مقایسه با پسته آمریکا نیست و باید کمک کنیم با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم نسبت به گذشته گام های بلندی برداریم.


رفسنجان زیبا | هفتمین جشن ملی پسته رفسنجان که به مناسبت هفتمین سال ثبت ملی پسته برگزار شده بود، با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور و جمعی از شهرهای پسته خیز ایران، با رونمایی از گواهی ثبت جهانی پسته رفسنجان و مجسمه سنگی پسته اثر برجسته نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی رفسنجان، در بزرگترین خانه خشتی جهان به ایستگاه آخر رسید.

جشن ملی پسته در سال هفتم با رویکردی متفاوت نسبت به سال‌های گذشته برنامه ریزی و اجرا شد؛ جشنواره پسته رفسنجان که از بیست و ششم شهریورماه در تپه‌های ماسه بادی شهر صفائیه از توابع بخش فردوس نوق رفسنجان آغاز شده بود، با گذر از دهستان رضوان و روستای اسماعیل آباد نوق، شهر کشکوئیه و دهستان کبوترخان، در روستای قاسم آباد خاتمه یافت.

اجرای موسیقی زنده با حضور گروه نوازندگی جنوب استان کرمان همراه با نمایش آئینی نحوه برداشت پسته، به منظور شکرگزاری از به ثمر نشستن محصول پس از دو سال فقدان محصول پسته در شهرستان، از جمله برنامه‌های این جشن بود که طی روزهای متوالی با حضور اهالی، کشاورزان و مسئولان شهرستان برپا شد.

معرفی غذای محلی پسته با نام «کشک مغز» در اولین روز جشن پسته در صفائیه نوق که با عنوان «پسته و گردشگری غذا» نامگذاری شده بود، به همراه نمایش ظرفیت‌های صنایع دستی با معرفی گلیم تاس شهر کشکوئیه از توابع شهرستان رفسنجان با عنوان «پسته و صنایع دستی» در سومین روز جشن، از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه بود.

جشن ملی پسته در دومین روز برگزاری با عنوان «پسته و شکرگزاری» در روستای اسماعیل آباد نوق و در چهارمین روز با عنوان «پسته و بستنی» در دهستان کبوترخان که بستنی پسته ای آن معروف و زبانزد است، برپا شد و در روز پایانی با عنوان «پسته و مس» در روستای قاسم آباد با معرفی صنایع پایین دستی مس همراه بود.

معاون پارلمانی رئیس جمهوری به عنوان میهمان ویژه جشن ملی پسته در جریان این ویژه برنامه با حضور در شهرستان، ضمن بازدید از ترمینال‌های فراوری پسته و مراکز دانشگاهی و دیدار با مسئولان و خانواده‌های شهدا، در آئین رونمایی از گواهی ثبت جهانی پسته و مجسمه سنگی پسته در بلوار آیت الله طالقانی شهر حضور یافت.

کپی پسته در آمریکا مطابق اصل نیست

سیدمحمدحسینی شامگاه پنج شنبه سی ام شهریورماه در آئین اختتامیه جشن ملی پسته که با حضور جمع کثیری از شهروندان در عمارت حاج آقاعلی برگزار شد، ضمن خداقوت به دست اندرکاران، اظهار کرد: مرغوبیت و کیفیت پسته رفسنجان قابل مقایسه با پسته آمریکا نیست و باید کمک کنیم با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم نسبت به گذشته گام‌های بلندی برداریم.

وی با بیان اینکه مسئولان کشور حامی تولید هستند، بر تأکیدات مکرر رهبر انقلاب نسبت به رفع موانع تولید اشاره کرد و با اشاره به برپایی جشنواره‌های متعدد محصولات کشاورزی در شهرهای مختلف، افزود: تأمین نیازهای ما در بخش کشاورزی جز با همت والای کشاورزان سختکوش و حمایت مسئولین میسر نیست و همه باید در این زمینه فعال باشند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه امروزه در فضای مجازی و رسانه‌ای می‌توان با مردم دنیا ارتباط برقرار کرد و زمینه آشنایی آنان با مزیت‌های شهرهای مختلف را فراهم کرد، گفت: این جشنواره‌ها آثار فرهنگی متعدد دارد و از همه دست اندرکاران که و مردم خونگرم رفسنجان و میهمانانی از سایر شهرها که به شکرانه پسته حضور داشتند تشکر می‌کنم.

وی با ابراز امیدواری از رونق فعالیت‌های مختلف در رفسنجان، برپایی جشنواره‌ها را در فعال کردن صنعت گردشگری مؤثر خواند و تصریح کرد: راه اندازی دبیرخانه دائمی و فعال برای این قبیل رویدادها می‌تواند فعالیت در حوزه پسته و کشاورزی را گسترش دهد تا برپایی این رویدادها به چند روز در سال محدود نشود.

حسینی در ادامه با بیان اینکه تشکیل فراکسیونی با حضور نمایندگان شهرهای پسته خیز ایران می‌تواند در ارائه راهکارها و پیگیری موضوع تعهد ارزی کمک شایانی به پسته و صادرات آن کند، گفت: ضرورت دارد مسئولان با فرصت‌های شغلی و کارآفرینی این محصول ارزشمند و واقعیت‌ها و رنج و مرارتی که شامل حال کشاورزان می‌شود، بیشتر آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه فرآوری پسته در شهرستان رفسنجان موجب اشتغالزایی برای ۲۰ هزار نفر به صورت روزانه می‌شود، گفت: با توجه به اهمیت بحث توجه به صادرات غیرنفتی و درآمدزایی حاصل از پسته، توجه به این محصول ارزشمند می‌تواند مثمر ثمر و راهگشا باشد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به خشکسالی یک دهه اخیر، از اهتمام دولت سیزدهم برای انتقال آب به منظور تأمین آب شرب و کشاورزی و تعریف الگوی کشت و احداث سد خبر داد و افزود: دولت عمل گرا و واقع گرا هست و مشکلات را لمس می‌کند و تأکید رئیس جمهوری بر حل مسائل با کمک اندیشمندان و جوانان متخصص است.

وی به فعالیت بیش از هشت هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور با هدف تأمین نیازهای داخلی و عرضه محصولات اشاره کرد و افزود: برای رونق تولید اهتمام جدی در کشور وجود دارد که نتیجه آن بی اثر کردن نحریم ها و بهبود شرایط معیشتی و درآمد خواهد بود.

حسینی در ادامه با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای گرانقدر و در رأس آنها، شهید حاج قاسم سلیمانی، از نقش مؤثر رزمندگان رفسنجانی در لشکر ۴۱ ثارالله یاد کرد و گفت: رفسنجان همانطور که قبل از انقلاب و دوران انقلاب پیشگام، سرآمد و طلایه دار مبارزات بود، در دوران دفاع مقدس نیز رزمندگانی در خط مقدم داشت و مردم این دیار همواره با درآمد حاصل از پسته به یاری رزمندگان می‌شتافتند.

وی خاطرنشان کرد: موفقیت‌های امروزه را مدیون فداکاری‌ها، احسان و رشادت‌های نسل قبل از خودمان هستیم که در هشت سال جنگ سختی‌ها را تحمل کردند و افتخار آفریدند؛ به طوری که امروز رئیس جمهور در مجمع سازمان ملل سخن می‌گوید و ما را در سازمان‌های مهم جهانی مثل شانگهای و گروه اقتصادی بریکس می‌پذیرند.

اختصاص یک میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی به کشاورزی

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز در این مراسم با اشاره به اثرگذاری پسته در صادرات و ارزآوری برای کشور بعد از نفت، طلا و فرش دستباف، گفت: در کمیسیون اقتصادی مجلس که با حضور وزیر اقتصاد و مدیران عامل برخی بانک‌ها و اجزای بخش خصوصی و اتاق بازرگانی و انجمن پسته برگزار شد، تصمیمات مهمی برای صادرات اخذ شد.

وی از رفع برخی موانع در مسیر صادرات پسته و اختصاص یک میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی به کشاورزی برای پاسخ به نیاز خارجی خبر داد و با تأکید بر اینکه استانداردهای تحمیل شده بر پسته ما را از رقبا عقب می‌اندازد، تصریح کرد: نباید این خودتحریمی را برای خودمان ایجاد کنیم که رقیب از ما بالاتر برود.

استاندار کرمان هم چنین از رفع مشکلات پیش روی مسکن ملی در استان کرمان خبر داد و گفت: در همه شهرهای استان زمین واگذار خواهد شد و در رفسنجان نیز نزدیک به ۲۸۰ هکتار زمین با همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی از قبیل شهرداری باید آماده سازی شود تا پس از تحویل زمین، ظرفیت‌های قانونی مانند وام و … در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

 

 


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید