• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
ورود منطقه ویژه رفسنجان به چرخه تولید برق از هیدروژن
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: چهارشنبه ۲۰/بهمن/۱۴۰۰

ورود منطقه ویژه رفسنجان به چرخه تولید برق از هیدروژن

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان بر پیگیری مسائل مربوط به راه‌اندازی فناوری نوین تولید و ذخیره برق در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان تأکید و قول مساعد داد.


رفسنجان زیبا| به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، ششمین سه‌شنبه‌های صنعتی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در هشتمین روز از دهه فجر با حضور مدیرعامل منطقه برگزار و روند احداث نیروگاه خورشیدی مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت سولار انرژی طاها طی توضیحاتی اظهار داشت: خطی که در حال اجراست، دو مداره است و دلیل دومداره بودن آن، کمبود فضای لازم در فیدری‌ست که باید در پست رفسنجان به آن وصل شویم و از طریق یک خط انتقال بتوانیم ۷ مگاوات را وصل کنیم و برای همین دو مدار سه مگاوات و چهارمگاوات داریم.

وی با بیان اینکه هر نیروگاه خورشیدی، سازه، پنل، اینورتر و ترانس نیاز دارد و سازه و اینورتر را معادل ۳ مگاوات از خارج وارد کردیم و ۱۳۲ اینورتر هم آماده داریم، ادامه داد: ۳۱۳۶ پایه هرکدام به عمق ۱۲۰ سانتیمتر وارد زمین کردیم و تمام سازه با پیچ و مهره ایجاد می‌شود.

این تولیدکننده انرژی تجدیدپذیر از بازدید مهندس کمانی معاون وزیر نیرو از روند احداث این نیروگاه یاد کرد و گفت: شرکت ما از وزارت نیرو ۱۵۴ میلیارد تومان طلب دارد که طی بازدید معاون وزیر قول ۵ میلیارد تومان تا پایان سال داده شده است که بتوانیم تعدادی پنل وارد کنیم.

وی در ادامه از اشتغالزایی حدود ۱۷ نفر طی راه‌اندازی نیروگاه خبر داد و گفت: پس از بهره‌برداری، حدود ۷ نفر اشتغالزایی مستقیم خواهیم داشت، اما این نیروگاه‌ها به صورت غیرمستقیم اشتغال بالایی دارند.

مهندس شیوا از طرح تولید و ذخیره برق با استفاده از هیدروژن خبر داد که طرحی نو بوده و برای اولین‌بار در ایران است و اضافه کرد: با همین برقی که از پنل‌ها می‌گیریم، با استفاده از این فناوری(استفاده از هیدروژن)، در ساعات اوج مصرف و شب می‌توانیم برق به شبکه تزریق کنیم.

وی در همین رابطه افزود: در خصوص این طرح با وزارت نیرو هم صحبت کردیم که مورد استقبال قرار گرفت.

به گفته شیوا، این طرح به آب زیادی نیاز دارد و اگر آب مورد نیاز آن تأمین شود ۴ مگاواتی که از این نیروگاه هست، با استفاده از فناوری یادشده در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان راه‌اندازی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یک‌هزار صفحه تحقیقات مربوط به این طرح هست و تا یک ماه آینده تحقیقات تکمیل می‌شود و اگر بتوانیم هیدروژن را در این منطقه راه‌اندازی کنیم کار بزرگی است، ضمن آنکه در حال حاضر از این طرح در کشور آلمان استفاده می‌شود.

روح‌الله بهرامشاهی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان هم در این بازدید بر پیگیری مسائل مربوط به راه‌اندازی فناوری نوین تولید و ذخیره برق در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان تأکید و قول مساعد داد.

شرکت تولیدی لوله‌های برق upvc در فضای ۱۰ هزار متر مربع یکی دیگر از واحدهایی بود که در ششمین سه‌شنبه‌های صنعتی منطقه ویژه بازدید شد.
امیر صالحی مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: کمتر از یک ماه است که تولید را آغاز کردیم و در حال حاضر ۱۰ نفر مشغول به کار هستند.

وی عنوان کرد: ماهانه ۶۰ تن لوله‌های برق ساختمان را تولید می‌کنیم و در طرح توسعه شرکت اتصالات و…را در دستور کار داریم.

صالحی مشکل کمبود نقدینگی را ذکر کرد و گفت: بانک‌ها برای رونق تولید باید تولیدکنندگان را حمایت کنند و تسهیلات ارزان‌قیمت برای تولید اختصاص دهند.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید