• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
شال خر رفسنجانی تر شد| تسخیر سراسری سیل در شهر رفسنجان
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: یکشنبه ۰۹/مرداد/۱۴۰۱

شال خر رفسنجانی تر شد| تسخیر سراسری سیل در شهر رفسنجان

امسال در کنار سیل سراسری در کل کشور نه تنها شال خر رفسنجانی تر شد، بلکه کل شهر رفسنجان به تسخیر سیل در آمد.


رفسنجان زیبا| سیل بی سابقه رفسنجان آن هم در میانه تابستان اتفاق کم سابقه ای است که به عمر قریب به اتفاق ساکنان شهر دیده نشده است.
رفسنجان از نظر جغرافیایی یکی از اقلیم های خشک در فلات ایران است؛ سابقه کم بارشی این شهر تا بدانجا است که در فرهنگ عامیانه ضرب المثلی است که دهه ها سینه به سینه می چرخد «اگر دنیا را آب ببرد، شال خر رفسنجانی تر نخواهد شد».
اما امسال در کنار سیل سراسری در کل کشور نه تنها شال خر رفسنجانی تر شد، بلکه کل شهر رفسنجان به تسخیر سیل در آمد.
بنا به گزارش منتشر شده در رسانه های جمعی در منطقه راویز در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته ۱۲۰ میلیمتر و در داوران ۶۰ میلیمتر باران باریده است؛ این آمار خود گواه روی دادن اتفاقی غیر عادی در چرخه اقلیمی دشت رفسنجان است .
بدون تردید گزارش های منتشر شده سازمان های بین المللی و تخصصی در حوزه تغییرات اقلیمی بواسطه گرم شدن کره زمین و تاثیرات ویرانگر آن در سال ۲۰۲۲ بیش از هر زمانی خودنمایی کرده است.
گرمای بی سابقه اروپا، آتش سوزی های گسترده در جنگل های اروپا و آمریکا شمالی و بارش های بی سابقه در حوزه اقیانوس هند همه گواه تغییر خطرناک اقلیم در سرتاسر جهان است.
با توجه به موقعیت جغرافیایی رفسنجان و قرار گرفتن در گودی بلندی های اطراف و احتمال تکرار چندباره این سیلاب های بنیان برانداز به نظر لازم می آید مردم و مسئولین در برنامه ریزی های آتی خود حتما احتمالات لازم را مدنظر قرار بدهند.
مشخصاً دستگاهای تخصصی مربوطه با برآوردهای به روز اقدام به پیش بینی و به تبع آن برنامه ریزی دقیق مدیریتی نمایند که اگر این سیل مدت زمان بیشتری در رفسنجان برقرار باشد از شهر و مردمانش نام و نشانی نخواهد ماند.
به قلم سید مرتضی سید حسینی


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید