• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
تولید مواد فوق نورگسیل با قابلیت کاربرد تشخیص محل تومورهای سرطانی 
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: سه شنبه ۲۲/فروردین/۱۴۰۲

تولید مواد فوق نورگسیل با قابلیت کاربرد تشخیص محل تومورهای سرطانی 

مهدی ملایی عضو هیأت علمی و جوانترین استادتمام دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان پیرامون طرح «تولید نقاط کوانتومی فوق نورگسیل به منظور کاربردهای اپتیکی و بیولوژیکی» گفتگو کرد.


رفسنجان زیبا | وی با بیان اینکه طرح مذکور مربوط به تولید نقاط کوانتومی فوق نورگسیل بوده است، گفت: این نانو مواد، موادی هستند که بازده گسیل بسیار بالایی دارند که کاربردهای خیلی زیادی در حوزه پزشکی و فناوری های مربوط به ساخت دیودهای نوری دارند.

وی ادامه داد: نانو مواد با حساسیت بالا سلول های سرطانی را حتی در مراحل اولیه تغییرات سلولی، شناسایی کرده و به آن می چسبند و این دقت و حساسیت کار را نشان می دهد.

ملایی خاطر نشان کرد: امروزه روش های تشخیص تومورها بیشتر بر مبنای استفاده از پپتیدها و آنتی بادی ها است که بسیار گران هستند و با استفاده از نقاط کوانتومی به جای آنها هزینه ها کاهش می یابد.

این پژوهشگر جوان با اشاره به اینکه روش های تولید نقاط کوانتومی فوق نورگسیل پرهزینه و گران قیمت است، اظهار کرد: ما توانستیم این کار را در کشور خودمان در آزمایشگاه دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان با روش های ساده تر و ارزان تر تولید کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان بیان داشت: بعد از اینکه تولید با روش های ارزان را انجام دادیم وارد بحث مطالعات سلولی شدیم که تا این جای کار موفقیت آمیز بوده و در حال گام برداشتن در مرحله تست حیوانی هستیم.

ملایی تصریح کرد: البته در دنیا در بحث استفاده از نقاط کوانتومی به منظور شناسایی محل تومورهای سلول های سرطانی در فاز مطالعات حیوانی است و هنوز در بحث مطالعات انسانی مطالعه ای صورت نگرفته است.

وی افزود: این طرح با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور احرا شده است و در حوزه پزشکی نقاط کوانتومی نشانگری برای مشخص کردن محل تومورهای سرطانی هستند.

وی با بیان اینکه نانوذرات به سلول های سرطانی می چسبند و با نورتابی شدید محل سلول سرطانی را مشخص می کنند، گفت: توانستیم روی نانوذرات به طور موفقیت آمیزی کار کنیم که تمایز بین سلول های سرطانی و غیرسرطانی را با حساسیت بالایی انجام دهد.

خبر از مجتبی شریفی


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید