• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
ارائه کارنامه روشن شرکت مس؛ از رونق تولید تا نهضت بومی‌سازی
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: دوشنبه ۱۹/مهر/۱۴۰۰

ارائه کارنامه روشن شرکت مس؛ از رونق تولید تا نهضت بومی‌سازی

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته کرمان، از روز شنبه ۱۷مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب‌شرق کرمان، کار خود را آغاز کرده است.


رفسنجان زیبا|

نمایش توانمندی شرکت مس در عرصه بومی‌سازی

غرفه شرکت ملی صنایع مس ایران در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و تجهیزات وابسته، در ۱۶۵متر برپا شده که شامل مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، مجتمع مس شهربابک، مجتمع مس سونگون، معاونت مهندسی مجتمع مس سرچشمه، امور معدن، امور انبارها و سفارش‌ها، شرکت خدمات بازرگانی و همچنین پروژه مس درآلو است.

مدیر امور انبارها و سفارشات مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با اشاره به نمایش برخی قطعات این مجتمع در نمایشگاه معدن گفت: در این نمایشگاه، برخی از قطعات مجتمع مس سرچشمه رفسنجان که در یکی‌دوسال اخیر بومی‌سازی شده‌اند و اکنون در داخل کشور ساخته می‌شوند و قطعاتی که پیش‌تر، از خارج از استان کرمان تهیه می‌شده و اکنون در داخل استان و بعضاً در شهرستان رفسنجان تامین می‌شوند، به معرض نمایش گذاشته شده است که ازجمله این قطعات می‌توان به قطعات کامیون معدنی شاول، کامیون‌های بلاز، پینیون آسیاب گلوله‌ای تغلیظ و… اشاره کرد.

مهندس عباس زارع بنی‌اسدی افزود: تا پایان سال گذشته نزدیک به هزار قطعه که قبلاً خرید خارجی و وارداتی بوده، به همت شرکت مس در داخل تامین شده و امسال نیز در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۰، به‌اندازه کلّ سال ۱۳۹۹ در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، قطعات بومی‌سازی شده‌اند.

وی گفت: همچنین مجتمع مس سرچشمه در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی معدن کرمان، برخی از کالاها و قطعات موردنیاز خود را نیز که تاکنون در داخل کشور ساخته نشده، در معرض نمایش گذاشته است تا شرکت‌های داخلی توانمند در تأمین قطعات و تجهیزات موردنیاز شناسایی شوند.

مدیر امور انبارها و سفارشات مجتمع مس سرچشمه رفسنجان افزود: همچنین از اهداف دیگر حضور در این نمایشگاه، حمایت از تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی و رفع موانع ساخت و تقویت کارگاه‌های سطح استان است.

زارع بنی‌اسدی با اشاره به اینکه طی یک‌سال‌ونیم گذشته بالغ بر ۱۶۰۰ آیتم در بخش ساخت و ۳۰۰۰ آیتم در حوزه خرید توانستیم از تأمین‌کنندگان قطعات تهیه کنیم، تصریح کرد: این امور آمادگی لازم برای همکاری و ارائه اطلاعات در این زمینه را دارد.

نگاهی به رکوردهای تولیدی و چشم‌انداز توسعه شرکت مس

بنابر گزارش عملکرد ارائه‌شده در غرفه شرکت ملی صنایع مس ایران در نمایشگاه معدن کرمان، از مهم‌ترین رکوردهای شرکت مس در نیمه اول امسال، می‌توان به رکورد تولید کنسانتره در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به میزان ۳۵۴هزار و ۹۲۹ تن و در کل شرکت به میزان ۶۰۶هزار و ۲۸۹ تن به‌عنوان بالاترین تولید کنسانتره شش‌ماهه از ابتدای راه‌اندازی تاکنون، ثبت رکورد تولید آند در ذوب مس خاتون‌آباد به میزان ۶۴۶۱۱ تن به‌عنوان بالاترین رکورد تولید شش‌ماهه این کارخانه از ابتدای راه‌اندازی تاکنون، ثبت رکورد تولید کاتد در مجموع پالایشگاه‌های شرکت به میزان ۳۲۸، ۱۴۳ تن به‌عنوان بالاترین رکورد شش‌ماهه تولید کاتد شرکت و ثبت بالاترین تولید کاتد در پالایشگاه خاتون‌آباد به میزان ۵۵۶، ۵۰ تن، ثبت رکورد تولید کنسانتره فلزات گران‌بها (طلا و نقره) به میزان ۴۲۸ تن در مجموع کارخانجات پالایشگاه‌های مس شرکت و نیز دست‌یابی به بالاترین رکورد تولید این ماده با ارزش به میزان ۱۶۷ تن در پالایشگاه مس خاتون‌آباد در شش‌ماهه اول سال، رکورد فروش خارجی با مبلغی بیش از ۳۶۶، ۱۴۹ میلیارد ریال، بالاترین میزان درآمد صادراتی در شش‌ماهه اول سال، رکورد فروش داخلی با مبلغی بیش از ۶۳۰، ۲۰۷ میلیارد ریال، به‌عنوان بالاترین درآمد فروش داخلی در شش‌ماهه اول سال و کسب درآمد حاصل از فروش کل محصولات به مبلغ بیش از ۹۹۶، ۳۵۶ میلیارد ریال، به‌عنوان بالاترین میزان فروش شرکت در شش‌ماهه اول امسال اشاره کرد.

نکته دیگر این‌که، مجموع ارزش فروش محصولات مختلف شرکت مس در نیمه اول سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۵۶۹۹۶ میلیارد تومان، ۹۷درصد بالاتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۹ و ۳۷درصد بالاتر از برنامه سال ۱۴۰۰ است.

همچنین در بخش اکتشافات، افزایش ذخایر مس ایران از رقم ۲۲ میلیون تن مس محتوی در سال ۱۳۹۴ به حدود ۴۰ میلیون تن براساس اکتشافات صورت‌گرفته درسالیان اخیر و بخصوص در سال ۱۳۹۹ بوده است. در سال ۱۳۹۸ در منطقه سرچشمه بیش از ۵۲۸ میلیون تن ذخیره مس جدید با عیار ۵/۰ درصد کشف شده است، بنابراین در مجموع دوسال اخیر بیش از ۵/۱ میلیارد تن ذخیره مس با عیار ۵/۰ درصد اکتشاف و به ذخایر شرکت افزوده شده است. همچنین، بیش از ۱۰۰هزار متر در سال ۱۳۹۹ در پهنه‌های مختلف کشور از شمال‌غرب و مناطق آذربایجان شرقی تا جنوب خراسان، قزوین، اصفهان، یزد، کرمان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان حفاری انجام گرفته است که این رقم بیشترین آمار حفاری در ۴ سال اخیر است. گفتنی است، در سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی برای انجام ۱۵۰هزار متر حفاری صورت گرفته که تا پایان تیرماه امسال بیش از ۴۴هزار متر انجام شده است.

بر اساس گزارش ارائه‌شده در غرفه شرکت مس، چشم‌انداز تدوین‌شده در طرح جامع توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران تا سال ۱۴۰۵ دست‌یابی به ۱۹۰۰هزار تن کنسانتره مس، ۴۸۰هزار تن مس محتوی معدنی و ۴۶۰هزار تن کاتد مس و با ادامه اجرای پروژهای تعریف‌شده و تکمیل ظرفیت‌ها، دست‌یابی به تولید ۲۶۰۰هزار تن کنسانتره مس، ۶۶۰هزار تن مس محتوی معدنی و ۵۵۰هزار تن کاتد مس در سال ۱۴۱۰ خواهد بود.

گفتنی است؛ پنجمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته کرمان، تا ۲۰مهرماه از ساعت ۱۵ تا ۲۰:۳۰ پذیرای بازدیدکنندگان است.

 


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید