• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
آیین جوش‌زنی ایران (هرمزآباد رفسنجان) خارج از کشور اجرا می شود
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: پنجشنبه ۱۳/شهریور/۱۳۹۹

آیین جوش‌زنی ایران (هرمزآباد رفسنجان) خارج از کشور اجرا می شود

دبیر سوگواره آیین جوش‌زنی ایران (هرمزآباد رفسنجان) از اجرای این آئین سنتی عزاداری در یکی از کشورهای همسایه در آینده ای نزدیک خبر داد.


به گزارش رفسنجان زیبا؛ ابراهیم رضوی مقدم در نشست خبری سوگواره آیین جوش‌زنی ایران گفت: مراسم‌های مختلفی از زمان‌های دور برای عزاداری سید و سالار شهیدان وجود داشته که نسل به نسل منتقل شده و زنده نگهداشتن آنها به نوبه خود زنده نگه داشتن قیام امام حسین (ع) است.

رضوی مقدم با اشاره به ثبت ملی آیین جوش‌زنی ایران در روستای هرمزآباد خاطرنشان کرد: جوش‌زنی در دوران صفویه در یکی از مساجد قدیمی روستای هرمزآباد انجام می‌شد و نظیر آن در جاهای دیگری در کشور هم به‌صورت متفاوت وجود دارد اما سال ۹۴ در هرمزآباد  با حضور مسئولانی از کشور و استان با شماره ۵۴۴ در میراث ملموس کشور به ثبت ملی رسید و سال ۹۵ هم توانستیم تمبر آیین جوش‌زنی را رونمایی کنیم.

دبیر آئین جوش زنی ایران با اشاره به برگزاری سوگواره عکس این آئین در سال ۹۸، افزود: ۱۴۵ عکس به دبیرخانه این سوگواره ارسال شد که حدود ۴۰ اثر حرفه‌ای در دو بخش حرفه‌ای و موبایلی برگزیده شدند.

رضوی‌مقدم در ادامه با اشاره به اینکه هر ساله آیین جوش‌زنی صبح عاشورا در مسجد بزرگ این روستا برگزار می‌شد و امسال به‌دلیل کرونا این آیین برگزار نشد، افزود: سوگواره آیین‌ جوش‌زنی ایران هرمزآباد به مناسبت ششمین ثبت ملی جوش‌زنی در دو بخش نوحه‌خوانی جوش و طراحی گرافیکی  محرم شامل پوستر و نقاشی خبر داد.

وی اضافه کرد: مهلت ارسال آثار تا  دهم مهرماه است و اختتامیه این آیین ۱۷ مهرماه همزمان با اربعین حسینی برگزار می‌شود و به نفرات برگزیده جوایزی تقدیم می‌شود.

دبیر آئین جوش زنی ایران با بیان اینکه آیین جوش زنی هرمزآباد در سال ۹۶ در برج میلاد اجرا شد، یادآور شد: قصد داریم در سراسر کشور و حتی خارج از کشور نیز این آیین را برگزار و معرفی کنیم که پیگیری های زیادی برای اعزام آیین جوش زنی هرمزآباد به خارج از کشور انجام داده ایم و بزودی این آئین سنتی عزاداری در یکی از کشورهای همسایه اجرا می شود.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید