• سال ۱۴۰۲ سال «مهار تورم، رشد تولید»
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
  • تازه ترین اخبار رفسنجان زیبا را در شبکه های اجتماعی به نشانی rafsanjanziba@ بخوانید
  • رفسنجان زیبا؛ مجله خبری شهر رفسنجان
x
یادداشت اختصاصی | اتحاد؛ تنها مسیر اصولگرایی
دسته بندی: تازه های شهر عمومی فرهنگی و اجتماعی انتشار: شنبه ۰۲/تیر/۱۴۰۳

یادداشت اختصاصی | اتحاد؛ تنها مسیر اصولگرایی

با توجه به واقعیات میدانی و آرایش آرا در انتخابات گذشته، جریان اصولگرا راهی جز تمرکز نظرات پیرامون یک شخص در انتخابات پیش رو ندارد.


رفسنجان زیبا | چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم ترین رویدادهای چند دهه تاریخ سیاسی ایران است. شهادت آیت الله رئیسی تکانه شدیدی به این فضا وارد کرد به گونه ای که علاوه بر فقدان رئیس جمهور، محور مورد توافق همه جریان اصولگرایان از میان رفت.

شهید آیت الله رئیسی توانسته بود هم در حوزه فکری و هم در حوزه اجرایی سلایق گوناگون جریان اصولگرا را حول یک محور سامان دهد و این مهم در زمان کسادی بازار رقیب به برگ برنده جریان انقلابی بدل شده بود.

پس از شهادت آیت الله رئیسی گروهای سیاسی این جریان با تلاش بسیار به دنبال جایگزین کردن گزینه خود در رأس قوه مجریه و تزریق اندیشه سیاسی جریان خود به دستگاه اجرایی کشور رفتند.

ماحصل این رویه حضور پنج کاندیدای اصولگرا در دور نهایی رقابت انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم است. تعدد کاندیداها نکته بسیار مهمی است که اگر از آن غفلت صورت پذیرد می تواند چون انتخابات ادوار گذشته موجب هزیمت جریان انقلابی در اوج قدرت شود.

حقیقت غیرقابل انکاری که وجود دارد، این است که امروز در دل جریان اصولگرا جریانات فکری و سیاسی گوناگونی شکل گرفته که اشخاصی نیز این جریانات را نمایندگی می کنند.

پذیرش اصل تفاوت دیدگاه سیاسی و رقابت مابین آنان یک اصل پذیرفته شده در عالم سیاست است؛ حتی اگر این تفاوت و رقابت درون یک جریان واحد اتفاق بیفتد، عدم توجه به منافع یک جریان و قربانی شدن این منافع به پای این رقابت ها و تفاوت دیدگاه به هیچ روی پذیرفته نیست.

اینکه در زمان ضعف رقیب سیاسی با شکستن سبد آرا زمینه قدرت نمایی و حتی به قدرت رسیدن رقیب فراهم شود، جز نمایش عجز در تصمیم گیری و عدم توان اتحاد سازی معنی دیگری نخواهد داشت.

از همین جهت و با توجه به واقعیات میدانی و آرایش آرا در انتخابات گذشته، جریان اصولگرا راهی جز تمرکز نظرات پیرامون یک شخص در انتخابات پیش رو ندارد.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که شخص محوری برگزیده شده نیز باید نقش سایر تفکرات را به رسمیت شناخته و زمینه سازی لازم به منظور بهره‌مندی از تجربیات و خدمات سایر چهره‌ها را فراهم سازد.

بدین گونه و با توجه به ضعف مفرط در اردوگاه رقیب، می توان متوقع کسب پیروزی قاطع برای جریان اصوگرایی کشور پیش از حتی برگزاری انتخابات بود و در غیر صورت باید منتظر نشست تا سرنوشت انتخابات در اما و اگرها و توزیع آرا در روز انتخابات مشخص شود.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید